Hoe wordt het enzym Renine geproduceerd?

Hiermee bedoel ik niet waar, maar hoe (chemische manier). Dus een reactievergelijking of een stukje tekst waaruit ik zelf de reactievergelijking op kan stellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Renine is een enzym. Een eiwit dus. En wordt geproduceerd zoals alle eiwitten.
Eiwitten bestaan uit aminozuren. Daarvan zijn er een stuk of 20 verschillende.
De volgorde van de aminozuren waaruit een eiwit is opgebouwd staat gecodeerd in het DNA.
Wanneer Renine nodig is in een lichaamscel, wordt het betreffende stuk DNA opgezocht. Vervolgens wordt RNA gemaakt dat veel lijkt op het DNA. Daarna wordt vanuit het RNA het eiwit gemaakt, door de aminozuren in de juiste volgorde aan elkaar te koppelen.
Dit is heel in het kort weergegeven hoe eiwitsynthese gaat.