IJspegels of ijskegels ontstaan doordat water, meestal van smeltende sneeuw of ijs, dat over een rand druipt geleidelijk weer bevriest. Door het druipende water langs de ijspegel wordt deze steeds langer. IJspegels kunnen dus alleen ontstaan als er sprake is van een temperatuurverschil tussen de smeltende sneeuw en de ijspegel.
Afbrekende en naar beneden vallende ijspegels kunnen gevaarlijk zijn. Het verkeer op een snelweg kan worden stilgelegd, omdat aan het begin van een tunnel ijspegels worden gevormd, die door stijging van de temperatuur kunnen vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IJspegels ontstaan vaak bij temperaturen net onder het vriespunt, in de schaduw, als het gesneeuwd heeft. De sneeuw op daken en andere oppervlakken die overdag in de zon zijn smelt, en druppelt naar beneden. Waar het smeltwater in de schaduw raakt bevriest de druppel. De volgende druppels komen dan aan de bevoren druppel te hangen en bevriezen eveneens. Zo ontstaat langzaam een stalactiet van ijs, die in sommige gevallen tot meters lang kan uitgroeien. IJspegels zien er mooi uit maar kunnen gevaarlijk zijn als ze met de punt naar beneden van de daken afbreken.
fremar
12 jaar geleden
ijspegels ontstaan bij temperaturen onder 0 wanneer water bevriest. Als het water in druppels geleidelijk aan naar beneden loopt en dan bevriest geeft dit een ijspegel effect. Dit komt doordat de druppel bevriest, de druppel die over de bevroren druppel ook weer bevriest enzovoorts tot er een ijspegel ontstaat