Als je een kartonnen beker wilt isoleren, helpt het dan om folie te gebruiken aan de buitenkant om stralingswarmte tegen te gaan?

Als je een kartonnen beker (voor koffie) wilt isoleren kan je de geleidingswarmte tegengaan door een isolerende luchtlaag aan te brengen. In de foto heb ik dat gedaan met bubbeltjesplastic.

Als je ook verlies door warmtestraling wilt tegengaan, heeft het dan zin om ook aluminiumfolie te gebruiken aan de buitenkant?

Ik zou graag een natuurkundige verklaring willen. Het gaat om de theoretische achtergrond m.b.t. de stralingswarmte, niet hoe de geleidingswarmte verminderd kan worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (2)

Ja, aluminiumfolie reflecteert elektromagnetische straling.
Net zoals alle metalen reflecteert aluminiumfolie zowel zichtbaar licht als langgolvige warmtestraling.
Dat komt omdat metalen veel "vrije" elektronen in de geleidingsband hebben die samen een vlak van terugkaatsing vormen.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt het uit of je de folie meteen aan de buitenkant op het karton plakt of eerst een isolerend laagje aanbrengt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NB. Welke kant moet je naar binnen richten? De doffe of de glimmende?
Reddie
12 jaar geleden
@puber. Ik hoopte dat je dat niet zou vragen.
Ik redeneer: als het Alufolie alle straling terugkaatst, wordt het niet warm, en hoeft er geen isolatie meer om heen.
Dus als je toch isolatie gebruikt moet dat aan de binnenkant. Maar ...
Het lijkt me een aardig proefje om het uit te zoeken.
Dit zijn van die dingen die je moet uitproberen, en er naderhand een verklaring voor geven. Dat is bij natuurkunde juist heel vaak het geval.
Hou me op de hoogte. Interessant.
Reddie
12 jaar geleden
Ik vergat nog ... Meten is weten.
Vandaag nog deed ik een proef om te bepalen hoe sterk een staaf ijs is. Gewoon proberen.
Gebruik 2 bekertjes in elkaar; de lucht ertussen isoleert en je kunt de beker ook nog vastpakken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aluminium is een metaal dat warmte geleidt en dus niet echt isoleert. Er komt (haast)geen stralingswarmte vanuit je beker, Daarom kun je ook aardappelen poffen in aluminiumfolie.