Is dat zo hoe witter het ijs hoe gevaarlijker ?

Ik vroeg aan iemand hoe kan je nou weten of je op het ijs kan staan, toen zei iemand hoe witter het ijs hoe gevaarlijker het is.
En hoe donkerder (zwarter) het ijs hoe veiliger.
Maar ik dacht juist andersom.

Sorry forum beheerder ik weet niet precies waar ik dit moet plaatsen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt pas (zeker) weten of je op ijs kunt staan als er iemand voor jou op gestaan heeft. Bij voorkeur iemand die flink zwaarder is dan jij :)

Het beste antwoord

Wit ijs wordt vaak als mooi ijs gezien, maar dit is echt een misvatting. Niet wit ijs, maar juist zwart ijs is het veiligste ijs. Zwart gekleurd ijs is vaak sterk en zeer betrouwbaar, terwijl grijs of wit ijs in de meeste gevallen veel minder sterk en betrouwbaar is. Grijs of wit ijs is vaak verontreinigd, waardoor het onverwachts kan breken. In de meeste gevallen krijg je geen waarschuwingsteken zoals het kraken van het ijs. Ook wanneer de dooi invalt, zal het ijs wit kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja het ijs in een schaatshal is toch ook wit. en als het ijs begint te smelten maakt het dunne water laagje de boel donker........ Hoe dunner het ijs hoe gevaarlijker is het....
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Auw...10 minnetjes in minder dan 3 kwartier. Dat moet zeer doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap eerlijk gezegd de conclusie die ik uit dit antwoord kan halen niet :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah nu wel ;)
(spijtig dat je op de iphone niet kunt editen)
Frimu2
12 jaar geleden
Geen probleem die minnetjes......lekker op dun donker ijs gaan schaatsen, en het probleem lost zich van zelf op :-)
walter
12 jaar geleden
In een schaatshal heb je onder het ijs een vaste vloer i.p.v. water... dit is dus niet te vergelijken.
Frimu2
12 jaar geleden
@ walter.....werd er dan om een natuurijs / schaatshal vergelijk gevraagd? Dacht het niet..... :-) Ik lees tocht echt een wit / donker gevaar vergelijk:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@frimu2 wilt maar niet ontkennen dat hij fout zit......
Puur ijs is doorzichtig, en ziet er (op een sloot) daarom zwart uit.
In wit ijs zitten luchtbelletjes die de structuur verzwakken.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wit ijs is daardoor -bij gelijke dikte en andere omstandigheden- minder sterk dan zwart ijs.
Ja over het algemeen wel. Wit ijs is het 'eerste' ijs of het ijs wat juist later (na een wak) nog een keer aangevroren is. Het bestaat uit soort laagjes met luchtbelletjes ertussen, die het geheel wat minder sterk en massief maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen wij vroeger op het ijs gingen noemden wij het witte ijs "bomijs" omdat het als het ware ontplofte als je erop stapte. Het was vaak heel dun en er zat een heel stuk lucht onder. Het water begon dus op veel grotere diepte en was dan nog niet bevroren. Wit is dus behoorlijk gevaarlijk.