Voor in hoeverre houdt de sneeuw de ijsgroei tegen?

Ik weet dat wanneer er amper ijs lijgt dat de sneeuw de ijsgroei niet bevordert, maar hoe zit als er al een flinke laag ijs ligt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Sneeuw isoleert, net zoals een donzen dekbed of een wollen deken. Dat betekent in dit geval dus dat de temperatuur van het water onder het ijs gelijk zal blijven. Als er geen sneeuw zou liggen en de buitentemperatuur daalt, dan daalt ook de temperatuur van het water onder het ijs, waardoor dat verder kan bevriezen. Een ijslaag wordt altijd dikker aan de onderkant, dus aan de kant van de bodem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aan de ene kant isoleert sneeuw, waardoor de warmte van het water niet kan ontsnappen )Bevriezen is niets meer dan het afkoelen van het water onder het ijs tot een temperatuur onder 0'. Dus sneeuw werkt gelijk een laag glaswol in je dak.

Echter, als het zonnig is, zoals vaak het geval in een strenge winter, beschermt de sneeuw het ijs ook tegen invallende zonnestraling overdag, en zorgt er voor dat het ijs niet opwamt door de zon.

Ideaal lijikt een laagje sneeuw van een kleine cm te zijn, daarbij wordt de balans gevonden tussen optimaal weerkaatsen van het zonlicht, en minimale isolatie effecten