Waarom krijg ik juist in de winter zo vaak een elektrische schok bijv bij het uit de auto stappen?

In de zomer heb ik daar eigenlijk geen last van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De elektrostatische spanning (uitgedrukt in volt of kilovolt) wordt bepaald door een evenwicht tussen de opbouw van spanning (lading) en de ontlading door geleiding.
Deze (zelf) ontlading is niet alleen afhankelijk van de luchtvochtigheid maar ook van het vochtgehalte van de isolatoren.
Bij dit weer vriest alle vocht uit de lucht, dus niet alleeen de lucht droogt uit maar ook de isolatoren en dat merk je , vrijwel overal krijg je een optater van.
Gevaarlijk is dat niet maar de energie is genoeg om een spiercontractie te veroorzaken en die voel je nog het meest.
Geisoleerde metalen voorwerpen verzamelen gemakkelijk tot wel 50 KV en dat trekt een duimbreedte lange vonk die flink hard aan komt, vooral als je dat niet verwacht.

Zo heb ik Wimshurst- en v/d Graafgeneratoren welke laatste vonken tot 40 CM kunnen geven met dit soort weer.
Die schokken zijn pijnlijk, de grote Wimshurst heeft Leidse Flessen (primitieve condensatoren) welke vonken van zowat 20 cm lang geven en knallen als pistoolschoten geven.

Die laatste ontladingen zijn beslist niet zonder gevaar.
Bij dit soort weer kun je daar zo een schok van krijgen dat je er hartritme stoornissen van op kan lopen, ikkan dat weten, het is me overkomen en dan was ik -voor mijn gevoel- nog voorzichtig ook.

Kijk met dit weer dus uit met elektrostatische spanningopwekkers, ze kunnen wel eens TE goed werken!!

Dit is louter te danken aan de geringere zelfontlading, in theorie kunnen ze een oneindig hoge spanning bereiken, de zelfontlading begrenst die en met dit weer is die zelfontlading zeer gering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt door de droge lucht. Als het vriest is de lucht veel droger dan bij temperaturen boven nul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de kou in de winter zit er veel minder water in de lucht dan in de zomer. Ook al is de relatieve vochtigheid hetzelfde.
Door die droogte heeft elektrische lading mee kans om zich op te hopen.
Reddie