Waarom hebben zoutkristallen met kristalwater erin een lager smeltpunt dan zonder kristalwater?

en ja, ik weet dat het kan oplossen in zijn eigen kristalwater enz, maar in bijv. een hot pack is er sprake van een oververzadiging dus dan kan toch nooit al het zout oplossen in het kristalwater?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Wat is smelten?

Het smeltpunt van blauw kopersulfaat (de gehydrateerde vorm dus) ligt bij 110°C.

Nu blijkt:
bij ca. 110°C worden twee watermoleculen vrijgesteld, en ontstaat er CuSO4.3H2O
bij ca. 150°C worden nog twee watermoleculen vrijgesteld, en ontstaat CuSO4.H2O,
bij ca. 290°C wordt het laatste H2O molecule vrijgesteld.

Het smelten van de gehydrateerde vorm van kopersulfaat is eigenlijk het uiteenvallen van het kristal in een vorm met minder water en water. Op dat moment wordt het geheel vloeibaar.

Bij het smelten van een niet gehydrateerd kristal valt het uiteen in ionen. Dat is kost meer energie dan kristalwater afstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zouten zonder kristalwater kunnen hun kristalwater niet meer verdampen of hebben nooit kristalwater gehad.
Vandaar dat kristalwatervrije zouten hoge speltpuntenh hebben , sommige heel hoog.
Niet alle zouten zijn immers oplosbaar, zoals marmer, wat een onoplosbaar zout is en pas vloeibaar wordt boven de 1000 graden.
Overigen smelt NaCl (keukenzout) ook pas bij ongeveer 900 graden!
De zouten die je bedoelt (in een hot-pack), bestaan uit ammoniumacetaat.
Als je dit zout verhit is de oplosbaarheid in (heet)water groter dan wat ze aan kristalwater vasthouden in gekoelde toestand.
Het uitkristalliseren van de oververzadigde oplossing wort gestart door een clicky, welke impuls de kristallisatiekern(en) levert om tot kristallisatie te komen.
Tevens levert het kristalliseren warmte op, deze moet teruggegeven worden als je het zout weer wil oplossen door het zakje in kokend water te leggen.
Zo kun je die zakjes hergebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zoutkristallen met water droogkookt (dit is dus geen smelten) hou je kristallen zonder water over en klopt je vraagstelling al niet meer.
Maar kan ook zijn dat je bedoelt dat de zouten die geen water kunnen bevatten een hoger smeltpunt hebben. Dit komt doordat de binding in die zoutmoleculen sterker is dan dat water kan laten oplossen.

Toegevoegd na 44 minuten:
Met "die zoutmoleculen" bedoelde ik eigenlijk meer het kristalrooster van de desbetreffende zouten.