Kan een accu met hogere ampère-uur aangesloten worden op een object dat lager vraagt?

ik wil een 12 8Ah accu aansluiten op een apparaat dat 5A nodig heeft kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (3)

Dat kan zonder problemen. Dan kan de accu de belasting langer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
128 Ah betekent dat de accu 128 uur lang een stroom kan leveren van 1 A. Of 64 uur 2A. of 32 uur 4 A. Of ongeveer 25 uur een stroom van 5 A.
Ah moet je dus niet vergelijken met A.
Waar je naar moet kijken hoeveel Volt de accu is, en hoeveel Volt het object is. Dat moet gelijk zijn.
Reddie
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Geeft niet. Ik hoop dat het antwoord duidelijk genoeg is ;-)
Het is zelfs beter,
Niet alleen kan de accu de stroom langer leveren, hij heeft door een lagere inwendige weerstand ook een hogere klemspanning.
het is voor veel accu's (mn. loodaccu's) niet gewenst zeer hoge stromen te leveren.
De zwaardere accu zal dan ook langer meegaan in zijn totaal te verwachten levensduur.
Bij het gebruik van 5 ampere continue raad ik een 12 V 17AH gel-loodaccu aan, als je daar plaats voor hebt.