Waarom ga je dood wanneer je teveel water drinkt?

Het blijkt dat sommige psychiatrische patiënten zich dood drinken wanneer ze de mogelijkheid hebben om water te drinken. Ik vraag me dan af hoe het komt dat een niet giftige stof toch tot de dood kan leiden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Je lichaam kan onderhevig zijn aan het té veel drinken van water. Wanneer de balans van je cellen ( water/electrolyten) in de war geraakt door dat er te veel water de cellen binnenstroomt(osmose) en te veel kalium (diffusie) uit de cellen verdwijnt, kàn er waterintoxicatie optreden. Water is op zich niet giftig maar een teveel ontregelt blijkbaar de celstructuur. Maar goed dat dit in de praktijk toch nog niet zoveel voor komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je erg veel water drinkt in korte tijd,2 tot 4 liter per uur,en dat gedurende langere tijd,kun je "water vergiftiging"krijgen.
Wanneer te veel water en te weinig elektrolyten worden ingenomen kan dit leiden tot een waterintoxicatie. De elektrolytenconcentratie van het extracellulaire vocht bereikt dan dergelijke lage waarden dat te veel water de cellen binnendringt vanuit het extracellulaire vocht of dat er te veel kalium de cellen verlaat. De gevolgen zijn spierkrampen, een verlaagde bloeddruk en een gevoel van slapte. Waterintoxicatie van de hersenen kan leiden tot een coma en zelfs tot de dood door ademhalingsproblemen. Wanneer zuigelingen met diarree worden behandeld met wateroplossingen waarin te weinig elektrolyten zitten, bestaat het gevaar voor een waterintoxicatie.
Als je echter tijdens het drinken wat zout en suiker tot je neemt,is het gevaar van water intoxicatie al ruim verminderd.

Groeten.