Hoe toon je kristalwater aan?

Ik moet morgen een practicum doen en er staat bij voorbereiding:
"Hoe kun je de aanwezigheid van water in een stof aantonen?"
De rest van het practicum gaat over mengen, en we hebben het in de klas nu over waterstofbruggen enzo... Dus iets in die richting.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is je vraag hoe je water in een stof aan kunt tonen? In de zin van, zorgen dat er een neerslag ontstaat en dat het water niet neerslaat? Of meer in de zin van, hoe kun je aantonen dat je met kristalwater te maken hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb letterlijk de vraag uit de opdracht herhaald, meer kan ik er niet van maken! Sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het nog gelukt met je practicum? ;)

Het beste antwoord

Dat kan je doen met een Karl Fischer titratie als je specifiek water wilt bepalen. Als je alle vluchtige stoffen wilt bepalen, kan je ook een droogtest doen. Dat houdt in wegen, vervolgens in een stoof op hoge temperatuur en dan weer wegen. Het verschil is dan het gewicht aan vluchtige stof.