Hoe werkt een metalen spiraal veer ?

Je trekt de moleculen uit elkaar.

Hun onderlinge aantrekkingskracht zou juist minder moeten worden, toch hoe harder je aan een veer trekt, des te harder trekt deze terug.

Hoe kan dat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Als je aan de zwaartekracht denkt, zou je gelijk hebben met een steeds zwakker wordende kracht op grotere afstand.
Maar atomen trekken elkaar aan totdat ze zo dicht op elkaar zitten dat ze door de elektronenschil worden afgestoten. Dan komen die krachten in evenwicht. Trek je ze een stukje uit elkaar, dan wordt de afstotende kracht snel minder, en de aantrekkende kracht wint.

Toegevoegd na 33 minuten:
Dit werkt niet alleen zo als je een veer uit elkaar trekt, maar ook bij torens die door de wind buigen, enz.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je trekt bij een veer met je handen echt de atomen niet uit elkaar hoor.
Reddie
12 jaar geleden
@Monaliza, je geeft een macroscopische verklaring terwijl Taimen duidelijk een diepere verklaring vroeg.
Je opmerking over hoe harder het staal, hoe harder het terugtrekt is ook niet juist. Verenstaal moet juis niet hard zijn maar soepel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou verenstaal is zeker NIET soepel. verenstaal is vele malen harder dan normaal staal. een veer kan wel soepel zijn maar dat zit hem in zijn vorm, dikte of model.
Reddie
12 jaar geleden
Met hardheid wordt bedoeld of je het oppervlak gemakkelijk kunt indrukken.
Soepel en stug gebruik je als je bedoelt of het gemakkelijk vervormbaar is.
Brosheid is hoever je het metaal kunt vervormen voor het breekt.
Als je niet de juiste terminologie gebruikt ben je dus kennelijk niet deskundig, en moet je hier geen uitspraken over doen.

Andere antwoorden (2)

een veer is gemaakt van zogenaamd verenstaal dit is een staal soort met een hoog koolstof gehalte, (2% of meer) hoe hoger het koolstof gehalte in het staal hoe harder het is, en daardoor moeilijker te vervormen, en wil het in zijn oorspronkelijke vorm terug. je trekt bij een veer dus aan het model of vorm en niet aan de moleculen. maar te veel koolstof maakt het staal bros, daardoor kan een veer breken i.p.v. model te veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vul ik hem nog ff aan
Is er verschil in t staal tussen druk en trekveren. Wat is de invloed van electrolitisch verzinken.