Waar komt de invloed o.i.d. vandaan dat er zulke mooie ijskristallen ontstaan? Is dat zwaartekracht of iets anders?

Vooral wanneer ijskristallen vergroot te zien zijn vind ik ze indrukwekkend mooi.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

"Het ontstaan van een ijskristal begint met een stofdeeltje. Zo'n stofdeeltje wordt een ent genoemd. Het kan zout, zand, een kleideeltje, vulkanische as of industrieel stof zijn. Hieraan hechten de watermoleculen zich als kristalletjes. Het bijzondere van de vorming is dat de watermoleculen verschillend reageren op verschillende stoffen.
[...]
De meeste ijskristallen zijn niet zo mooi als op foto's getoond wordt. De meeste zijn al in de lucht samengeklonterd. Het samenklonteren gebeurt al bij een temperatuur van -10 °C.

De zeshoekige vorm van een enkele sneeuwkristal ontstaat doordat watermoleculen zich rangschikken in een zestallig patroon. Deze kristalvorm leidt tot een zo klein mogelijke vormingsenergie van het kristal.

De vertakkingen op een ijskristal worden dendrieten genoemd, naar het Griekse woord dendros voor boom. Ook dit heeft een exacte conditie nodig om te ontstaan. Als de omstandigheden goed zijn ontstaan de vertakkingen doordat rondom ijs en dus ook rondom ijskristallen de luchtvochtigheid erg laag is. Men kan dan voorstellen dat een onzichtbaar kringetje rondom het kristal zit. Buiten dat kringetje is de luchtvochtigheid hoger. De punten van het kristal liggen dichter bij de rand van het kringetje. De watermoleculen krijgen dus daar eerder de kans om zich te hechten dan op het platte gedeelte omdat het platte gedeelte simpelweg verder van de watermoleculen ligt.

Omdat de vorm van het kristal vanaf het begin al zeshoekig is en dus alle hoeken vanaf het begin even ver van de luchtvochtigheid vandaan liggen, is er geen voorkeur en groeien alle punten gelijk. De vorm wordt dus gelijk."

Bron en meer: http://nl.wikipedia.org/wiki/IJskristal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Inderdaad, moleculen zijn liever lui dan moe, en zoeken de laagste energie.
En wat is mooi?
+4U!

Andere antwoorden (1)

dit komt omdat watermoleculen bepaalde krachten ondervinden onderling. zoek maar op wikipedia "waterstofbruggen". als water bevriest kan het daardoor niet zover inkrimpen als andere stoffen die die krachten niet ondervinden. het gevolg is dat het water kristalliseert. en het uitzet. we vinden het heel normaal dat ijs OP het water ligt en niet andersom. maar eigenlijk is dat heel vreemd. deze dingen hebben dus allemaal met elkaar te maken. water is het meest vreemde stofje op deze planeet.