Je kunt niet echt spreken van een centrum.
Op het enzym zitten een aantal atomen die gemakkelijk een binding aangaan. Bv. zwavel, waterstof, stikstof.
Er kunnen soms wel meerdere moleculen geheel of gedeeltelijk in de configuratie passen, waarvan sommige een bindingen kunnen aangaan.
Katalase bv. oxideert moleculen met twee waterstof atomen aan het uiteinde volgens:
H2O2 + RH2 -> R + 2H2O
Dat kunnen dus verschillende moleculen zijn.
Als je op wikipedia Katalase intypt zie je het hele, zeer ingewikkelde, enzym. Je kunt dan zelf zien dat je niet zomaar een actief centrum kunt aangeven.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik bedoel eigenlijk: denk je dat er meerdere moleculen waterstofperoxide door één molecuul katalase tegelijk omgezet kunnen worden?
Reddie
12 jaar geleden
Sommige enzymen bestaan uit een aantal gelijke stukken. Die zouden het mogelijk wel kunnen.
Of katalase dat ook kan weet ik niet. Als ik naar wikipedia kijk lijkt het me niet.
Leg je vraag voor aan een biochemicus, maar dan wel een die gespecialiseerd is in peroxisomen of katalase, want de biochemie is zo ingewikkeld dat er al duizenden hokjes bestaan.
Enzymen zijn vaak grote, ingewikkelde eiwitten. Eiwitten bestaan uit aminozuren, die weer gecodeerd zijn door ons DNA.
In de ribosomen worden de verschillende aminozuren aanelkaar gekoppeld, en zo vormen zich eiwitten en dus ook enzymen.

Omdat enzymen een heel specifieke taak hebben, die betrekking heeft op het omzetten van 1 bepaalde stof (oftewel ze zijn substraat specifiek), moet soms voor die ene reactie een hele grote kluwen van aminozuren als een lego bouwpakket inelkaar worden gezet.

De aanname van Reddie is dus onjuist. Elk enzym is een machine die helemaal gebouwd is om dat ene molekuul om te zetten.
Als 1 enzym 2 molekulen zou kunnen omzetten, dan zou je dus in feite 2 enzymen hebben. In andere woorden: het zou een beetje vreemd zijn om 2x zoveel DNA te coderen om zo een enzym te maken dat 2 molekulen kan omzetten, terwijl je ook gewoon 2x hetzelfde enzym kan laten maken in het ribosoom.

Catalase is een specifiek geval dat lijkt op dat van Hemoglobine (structureel gezien)
Beide zijn namelijk enzymen die in feite bestaan uit 4 aanelkaar geplakte enzymen met dezelfde functie.
Echter, deze sub-eenheden hebben ook invloed op elkaar!

Zowel catalase als hemoglobine hebben 1 actief centrum, gevormd door een zgn Heme groep, waarvan ijzer het hoofdbestanddeel is. Dit ijzer kun je zien als een soort magneet (al is dat te simpel gezegd) waar het substraat aan kan binden, en vervolgens de reactie kan plaatsvinden.

De functie van de meerdere eenheden aanelkaar, is dat in zo'n groep van 4 polipeptide ketens, het 2e substraat makkelijker kan binden dan het eerste. Oftewel, zodra het eerste substraat zich aan het enzym bindt, vervormt het hele enzym, waardoor het 2e bindingsgebied makkelijker bereikbaar wordt. (zie bron)
De werking van catalase is nog redelijk onbekend, maar bij hemoglobine heeft dit als functie om het enzym te laten "weten" dat het in een zuurstofrijk gebied is, en dus "open" moet gaan staan voor nog meer zuurstofopname. Als CO2 zich aan hemoglobine presenteert, laat hemoglobine het O2 dat het vast heeft loslaten, en het CO2 opnemen.
Zo ligt een groot deel van de werking van onze zuurstofvoorziening besloten in dit ene molekuul!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord en de reactie, ik vind het sowieso interessant! :)