Als je via een spiegel naar iets kijkt wat ver weg staat zie je dan ook scherper? (Ik ben een brildrager)

Toen ik op dansles zat ging ik vaak zonder bril dansen. Je ziet jezelf dan een spiegel. Moet je dan de dubbele afstand zien dus: vanaf jezelf naar de spiegel en weer terug. Of zie je alleen de afstand van jezelf naar de spiegel. En is de spiegel dus als het ware een plaatje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Hoe het precies werkt weet ik niet (dat ben ik nog even aan het uitvogelen als het lukt) maar JA, een spiegel verdubbelt de reële afstand tot een voorwerp.

Dit concludeer ik uit het feit dat opticiens vaak in kleine kamertjes werken met spiegels, die de afstand tot een letterbord moet verdubbelen zonder meer ruimte in te nemen. Als het voorwerp dan twee meter van de spiegel af is, en je zit vlak onder de spiegel, zie je het vier meter verderop.

Dus als je bijziend bent, en je ziet op twee meter afstand nog best, kun je toch jezelf niet scherp in de spiegel zien op die afstand, omdat die dan vier meter wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
En om even terug te komen op je vraag : als je BIJziend bent, zie je jezelf dan dus MINDER scherp, als je VERziend bent, kun je jezelf iets SCHERPER zien.

Je moet je spiegelbeeld zien als een voorwerp dat VERDER van je afstaat dan het oppervlak van de spiegel, en wel twee keer de reële afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
@Marleen, je hoeft niet verder te vogelen. Je antwoord is to the point en compleet. Tenzij je natuurlijk het natuurkundeboek wilt overschrijven.
+4U!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is toch TOTAAL belachelijk dat ik op Internet niet een plaatje/schema kan vinden van een doodnormale spiegel die laat zien hoe je het voorwerp voor de spiegel even ver 'achter' de spiegel waarneemt ??
Wal alles over lenzen, holle spiegels, bolle spiegels, prima's, camera's en wat niet meer, maar geen doodnormale spiegel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slecht hoor van dat internet! :D Achja, misschien helpt het voor Lotte als ze zich realiseert dat het een lichtstraal niet uitmaakt of hij via een spiegel, of rechtstreeks naar jouw oog gaat. De afstand blijft gelijk, de hoek blijft gelijk, en het focuspoint van het beeld blijft gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! helemaal duidelijk hoor!