Welke formules hebben betrekking op een jojo?

Voor natuurkunde moeten we een onderzoek doen. Mij leek het wel leuk om het over de jojo te doen. De onderzoeksvraag luidt als volgt: Is er een relatie tussen de rotatie en de translatie (de rechtlijnige beweging? Hierbij gaat het vooral om de straal van de jojo waar het touw omheen wordt gebonden en de lengte van het touw. Misschien is de info die ik heb gegeven te weinig. Maar misschien dat iemand die er verstand van heeft mij wel wat verder kan helpen.

Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als de jojo 360 graden heeft gedraaid is het touw 2πr (omtrek) meter uitgerold. Dit kan je ook omdraaien. Als het touw 2πr meter is uitgerold heeft de jojo 360 graden geroteerd. Zo kan je ook de totale rotatie over de maximale translatie van de jojo uitreken. Ook kan je de zwaartekracht en versnelling bij betrekken en dat weer combineren met rotatie. Genoeg om te doen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)