Doet water er langer over om te gaan koken met de deksel op de pan. Door het condenseren en afkoelen van stoom op de deksel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Antwoorden (6)

Nee, het houd de warmte bij elkaar dus dan gaat het sneller koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, de warmte boven het fungeert als een isolerend dekentje! Het water zal eerder het kookpunt bereiken...

Toegevoegd na 53 seconden:
Het water!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, door de isolerende werking van het deksel ontsnapt er juist minder warmte uit de pan, en zal het water dus juist sneller koken.
Als het deksel er niet op zit kan er veel warmte via de afgegeven damp / stoom ontsnappen.

Natuurlijk wordt er door het deksel (net als door de rest van de pan) warmte afgegeven, maar dat is altijd minder dan wanneer het water rechtstreeks in contact staat met de omgeving.

Toegevoegd na 1 dag:
Afgaande op het antwoord van Lakkie ben ik eens gaan speuren, want ik kan me gewoon niet voorstellen dat een pan water door een deksel heen net zoveel warmte kan verliezen als door waterdamp.
We zweten immers niet voor niets. Anders had het "deksel" dat onze huid is ook net zo goed dicht kunnen blijven.

Wat blijkt nu: we zijn 1 effect in al onze antwoorden helemaal vergeten!
Afhankelijk van het gewicht van het deksel zal de druk in de pan namelijk toenemen! Met name natuurlijk als het deksel van de pan niet teveel "kleppert". Denk maar aan een hogedrukpan!
Wat gebeurt er namelijk onder hoge druk met het kookpunt van water? Juist, dat gaat omhoog.
Dus dat is juist een omgekeerd effect van een deksel! De temperatuur stijgt misschien sneller, maar ook het kookpunt, en misschien stegen de twee in Lakkie's geval wel precies even snel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een toevoeging gedaan die dat wel eens zou kunnen verklaren :)
nee, door de deksel op de pan te houden wordt de lucht boven het water warmer en kost het meer moeite om te ontsnappen. hierdoor zal het water eerder koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het deksel houdt het water vast, dat is de belangrijkste functie, omdat watermoleculen lichter zijn dan luchtmoleculen en doordat de zaak weer opwarmt wanneer water condenseert als de wolk van condens die je ziet, krijg je een snel opstijgende wolk van gas die alle warmte meeneemt.

Doe je het deksel op de pan, dan verwarmt het hete deksel de lucht erboven, maar die zal minder snel opstijgen en ook treedt er geen condensatie in op, zodat de hete lucht snel afkoelt. De afvoer van warmte is dan nog maar een fractie van die bij een open pan.

Met een deksel gaat het dus veel sneller, vooral boven de 50 graden beginnen er grote hoeveelheden water te verdampen, voor het stukje van 10 tot 50 graden zal het niet zoveel uitmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dankjewel!
Natuurlijk kun je zoiets uitproberen.
Ik heb een keer met en een keer zonder deksel een pan van dezelfde temperatuur met 400 ml water aan de kook gebracht op een inductiekookplaat (twee verschillende pitten, geen restwarmte) Zonder deksel: 1:30 minuten. Met deksel: 1:30 minuten. Maakt dus niets uit. Ik denk dat dat door twee dingen komt, Het deksel warmt ook op, kost energie, en het deksel houdt warmte vast, dat scheelt energie. Netto geen verschil. Op een gaspit geldt ook nog dat de warme lucht langs de pan gaat, dus warmteverlies heb je dan nauwelijks. Dus deksel op op van de pan maakt geen moer uit om water te koken. Het maakt natuurlijk wel uit als je water langer laat koken, dan heeft het wel zin om warmteverlies tegen te gaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
na nog even nadenken: mijn punt over deksel opwarmen en warmte tegenhouden klopt niet. Het hele kookproces gaat zo snel dat dat niet relevant meer is. Wel is het warmteverlies zonder deksel bij lang koken van belang, maar bij het aan de kook brengen heeft een deksel geen invloed, zoals bij de meting bleek.