Waarom raakt bliksem vaak het hoogst liggende object?

Waarom raakt bliksem vaak een hoog liggend object zoals een boom of zo iets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het pad van de miste weerstand.
Reddie
12 jaar geleden
Zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Antwoorden (5)

Bliksem raakt gewoon het eerste wat hij tegenkomt.
Hij komt van hoog uit de lucht dus komt vaak hoogliggende objecten als eerste tegen. Hij slaat dus veel rapper in op de Eifeltoren dan op een doodgewoon struikje. Als er niets echt hoog in de buurt is slaat hij soms ook op lage dingen in . het eerste wat hij tegenkomt. Het is gewoon puur natuur dus niemand of niets kan er iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoogte van een object doet niets af of er de bliksem inslaat.

Een bliksem zal inslaan op het hoogste punt in de buurt dat het beste de elektriciteit geleid.

Dit fenomeen is het beste te waarnemen in de bergen, de bliksem slaat nooit in een rots maar wel in een boom die meters lager staat dan de rots ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus bliksem heeft helemaal niks te maken met de hoogte maar wel of het object elektriciteit kan geleiden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep. Als het object de elektra niet geleid zal er de bliksem niet op inslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, helemaal juist, +! De bliksem slaat snel in hoge dingen als bomen omdat die de stroom beter geleiden dan de lucht om de boom heen, Lucht is in feite een goede isolator, en aangezien in een boom veel vocht zit, zal deze de bliksem goed geleiden. Dat is ook de reden dat men een bliksemafleider (koperen draad) over hoge gebouwen maakt, deze koperen draad geleid de stroom veel beter dan het gebouw, en daardoor zal hij niet in het gebouw in slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel op heren, een hogere boom wordt wel eerder geraakt dan een lagere boom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook niet helemaal correct, een lage den zal eerder de bliksem inslaan dan de hoge eik die naast hem staat, een den bevat meer vocht dan de eik, hierdoor geleid de den beter dan de eik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo ken ik er nog een: "
Ook niet helemaal correct, een lage, extreem met zoutoplossing bevochte, eik zal eerder de bliksem inslaan dan de hoge droge den die naast hem staat. Dan bevat de Eik meer geleidende ionen plus meer water dan de eik.
"
Deze 2 bomen zijn wel superbomen, de 1 kan supergeconcentreerde overbevochtiging met zouten aan. De ander weerstaat hevige droogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo blijkt maar weer dat zelfs de jaarperiode mee verantwoordelijk kan zijn voor het mogelijk inslaan van een bliksem in een boom.
Een bliksem vereist een voldoend hoge spanning de afstand tussen atmosfeer en grond te overbruggen. Hoe verder de afstand tussen de twee, hoe hoger het voltage dat nodig is om de "vonk" te kunnen maken. Vermits de lading (en dus spanning) in de wolken geleidelijk opgebouwd wordt, is de kans groter dat er al een overslag is naar het object dat het dichtstbij staat bijvoorbeeld een boom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een spanningsverschil tussen twee objecten, laten we in dit geval aarde en (onweers)wolk nemen, is er een elektronenoverschot (negatieve lading) op het ene object ten opzichte van het andere. Meestal zit het elektronenoverschot aan de onderkant van de wolk en is de aarde positief ten opzichte van de wolk, maar het gebeurt ook andersom en voor mijn uitleg is dat wat makkelijker. Dus ik neem de aarde negatief. Het principe blijft hetzelfde.

Elektronen zijn allemaal hetzelfde geladen en stoten elkaar daarom af (net als gelijke magneetpolen). Ze zullen zich van elkaar wegbewegen, maar kunnen dat niet over alles, bijvoorbeeld niet door de lucht (de atmosferische lucht in dit geval, die voornamelijk bestaat ui zuurstof en stikstof). De lucht is dus eigenlijk een isolator. Het tegenovergestelde van een isolator is een geleider; hierover kunnen elektronen zich makkelijk bewegen.

De aarde is ten opzichte van de slechtgeleidende lucht een geleider. Dus de elektronen kunnen niet van de aarde af om naar de wolk te gaan, en zullen zich regelmatig verdelen over het aardoppervlak - iedder elektron zo ver mogelijk van iedere andere elektron af. Stel dat dat betekent dat er 10 losse elektronen per vierkante meter op het oppervlak zitten in de onweerssituatie. En we zetten een toren op het oppervlak. Ook die toren geleidt en de elektronen zullen zich weer op gelijke afstanden over die toren verdelen. Echter, die toren heeft veel meer oppervlak dan alleen het stukje aarde waar hij op staat. Dus er zitten veel meer losse elektronen op die paar vierkante meter met de toren erop, dan op ieder ander stukje paar vierkante meter eromheen. En hoe hoger op die toren, hoe meer elektronen er 'onder' die vierkante meters zit.

Dat betekent dat het spanningsverschil tussen de top van de toren met de wolk erboven veel groter is dan elders. En hoe groter dat spanningsverschil, hoe groter de druk om te ontladen; om die isolerende lucht tussen wolk en aarde te overbruggen en het spanningsverschil te minimaliseren. Als die druk hoog genoeg wordt, ioniseert de lucht in de buurt van het 'overladen' punt. En dan kan er een blikseminslag volgen. En dus makkelijker daar dan elders.

En: hoe hoger en spitser het object, hoe groter het verschil met de vlakke aarde onder dat object (en erom heen). Een mast neemt maar heel weinig aardoppervlak in beslag en heeft relatief dus veel meer oppervlak dan dat kleine voetje.

Toegevoegd na 19 uur:
De ontlading gaat uiteindelijk vanuit het - geladen punt richting +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt vaker voor dat de wolk negatief geladen is ten opzichte van de aarde. Op de aarde is er dus een 'overschot' aan positieve lading; dat uit zich fysisch gezien in een 'gebrek' aan elektronen. Het 'gebrek aan elektronen' is dan groter op een hoog, spits voorwerp dan op het aardoppervlak zelf, via hetzelfde principe. Maar dat is wat moeilijker voor te stellen; het gebrek-aan-elektronen dat zich regelmatig verspreidt over een oppervlak. Maar nogmaals; het is pricies hetzelfde. Dus je hoeft niet vanuit de wolk te gaan denken, omdat nu daar het overschot zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom heb ik het ook over een 'gerek-aan-elektronen' en niet over positieve-ladingdragers. De uiteindelijke bliksem volgt op een ionisatie in de richting van min naar plus; de elektronen worden zo 'overgebracht' naar het plek waar het grootste tekort aan negatieve lading is. Maar de vraag was niet: 'wat is bliksem?' of 'waaruit bestaat een ontlading?' Dat van die televisie is natuurlijk waar per definitie. Maar heeft niet zoveel te maken met het antwoord. Voor de volledigheid zal ik nog toevoegen aan mijn antwoord dat de ontlading uiteindelijk van min naar plus gaat (als het nog past).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar. Ik begin altijd maar met minimalisatie van de actie (minimalisatie vrije energie). Wiki noemt het een 'principe'. Het 'waarom' daarvan is bijna tot helemaal een filosofische kwestie, denk ik. Zo rolt het universum...
Dat heeft niets met de hoogte te maken! Vlak onder de televisietoren van IJsselstein is het regelmatig in een woning op de schoorsteen ingeslagen.
Sterker nog, er zijn veel foto's van een inslag in een kerktoren waarbij de bliksem de spits ter lengte van 13 meter en bespannen met 4 aarddraden passeerde - om daarna dwars door de geaarde koperfolie heen te slaan juist boven het carillon en daarna de weg naar de elektromotor op te zoeken. En in Utrecht werd de enorme Jacobikerk van 55 mtr hoogte gepasseerd om ernaast in de uitstékend geaarde ijzeren deur van een transformatorstation in te slaan - kwam er aan de andere kant weer precies zo uit (!) om vervolgens in de glazen potjes op de 10kV-trafo te slaan die uitbrandde.
Omdat er 7x méér bliksems zijn boven de raffinaderij van Louisiana dan boven het 25x grotere platteland denkt de Univ.Louisiana dat bliksem vooral afkomt op luchtverontreiniging.
Omdat we nu weten dat bliksem slechts voor 40% uit electronen bestaan, voor nog eens 40% uit positronen (die gaan niet door koperdraad maar in een spiraal erlangs) en voor de rest uit sterke Gammastraling (lees: atoomkernsplitsing) vermoeden we dan ook dat de bliksem vooral verzot is op uit de bodem omhoogsijpelend emanatiegassen U-226 en U-222.
Dit zijn paramagnetische isotoopgassen die vroeger: 'een aardstraal' en tegenwoordig schijn-radongas worden genoemd en oorspronkelijk afkomstig van U-235 (lees: ontploft uranium - en vermoedelijk moeten we hier dan nog een zondvloedverhaal achter zetten maar dan is het niet wetenschappelijk meer) Het bewijs hier voor zijn éénzijdig verglaasde forten wat de bliksem niet presteert.
Om een blikseminslag op afstand te houden moet je dus vér verwijderd blijven van grafkelders, magneetvelden, umts-masten en alle graafsporen zoals kabels leggen, mierennesten en rattteholen die zich meestal vlakbij bomen bevinden - maar met hoogte heeft alleen het percentage inslagen te maken: jaarlijks worden TV-torens 3000 maal getroffen maar in de meeste gevallen sloeg het in hun koffieketels van hun dienstrestaurant op 125 mtr. hoogte.