Is datgene dat ontsnapt aan een molecuul, een atoom of kunnen dat ook moleculen zijn? Ik heb begrepen dat het begrip straling hierop neerkomt?

Is het zo dat dit ook wel energie wordt genoemd?
Tevens: is een molecuul instabiel zodat dit kan gebeuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je haalt twee dingen door elkaar.

Het ene verschijnsel is het uiteenvallen van moleculen. Sommige moleculen zijn instabiel, andere moleculen kunnen kapot worden geslagen door straling, of vanzelf uit elkaar vallen door hoge temperatuur.

Een molecuul bestaat uit een aantal atomen. Wanneer een molecuul uiteenvalt, kunnen de brokstukken uit één atoom bestaan, of uit een aantal atomen die nog aan elkaar vastzitten. In dat laatste geval hebben we dus een kleiner molecuul.

Het andere verschijnsel is het uiteenvallen van een atoom. De meeste atomen zijn enorm stabiel; die vallen niet uiteen, tenzij je de kern beschiet met bepaalde deeltjes. Enkele atomen zijn niet stabiel; die vallen vanzelf uit elkaar.

Bij atomen betekent dat, dat de atoomkern in stukken breekt. Soms komt daar één deeltje bij vrij, bijvoorbeeld een elektron of een neutron. Soms splitst de atoomkern (die uit protonen en neutronen bestaat) zich in twee kleinere atoomkernen.

Wanneer een atoomkern een deeltje uitstraalt, spreken we van radioactieve straling. Dat kan beta-straling zijn - die bestaat uit weggeschoten elektronen. Het kan ook alfa-straling zijn - die bestaat uit weggeschoten klompjes van twee protonen plus twee neutronen. Tenslotte kan pure energie worden uitgezonden - dan spreken we van gamma-straling. Dan is er nog de neutronenstraling, die bestaat uit weggeschoten neutronen.

Radioactieve straling bevat altijd energie. Soms is dat puur de bewegingsenergie van de weggeschoten deeltjes. Soms, zoals bij gammastraling, is het pure energie die wordt uitgestraald.

Die energie kan voor verschillende doelen worden gebruikt:
--  elektriciteit opwekken (kerncentrale)
--  een grote explosie maken (kernbom)
--  kankercellen kapotschieten (bestralingstherapie)
--  alle cellen kapotmaken (radioactieve besmetting)
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een juist en uitgebreid antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mooi en correct antwoord. Erg goed uitgelegd, maar toch niet te moeilijk! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn de deeltjes die ze ionen noemen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Een ion is een geladen atoom. Een normaal atoom heeft een aantal protonen in de kern en evenveel elektronen die om de kern heen draaien. Een proton is positief, een elektron is negatief. Omdat er evenveel positieve als negatieve deeltjes zijn, is een normaal atoom neutraal. Als je een elektron toevoegt, heeft het atoom netto een negatieve lading. Dat heet een negatief ion. Afhankelijk van de atoomsoort kun je ook twee, drie of nog meer elektronen toevoegen; het ion wordt zo extra negatief. Je kunt ook elektronen weghalen. Dan zijn er meer protonen dan elektronen in het atoom; het resultaat is een atoom met een positieve lading. Dit noemt men een positief ion. Door twee of nog meer elektronen weg te halen, krijg je een sterker positief geladen ion. Je kunt ook bij een molecuul een elektron toevoegen of weghalen. Officieel mag je het resultaat dan geen ion noemen, want een ion is een geladen atoom; maar vanwege de gelijkenis wordt ook een geladen molecuul wel eens een ion genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, duidelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een vraagje: Als een vaste stof of vloeistof, gas is geworden, zijn het dan de moleculen die uiteengaan of valt de heleboel uitelkaar en zijn het dan enkel atomen? (gezocht op wiki, maar vond geen antwoord dat ik snap)
Cryofiel
12 jaar geleden
In een vaste stof zitten de moleculen stevig aan elkaar vast. In een vloeistof bewegen de moleculen redelijk vrij langs elkaar heen, maar ze houden contact. In een gas bewegen de moleculen volkomen los van elkaar. Ze gaan elk hun eigen gang. Ze botsen wel regelmatig. In alle drie blijven de moleculen moleculen. Ze vallen dus niet uiteen in brokstukken of in atomen. Sommige moleculen zullen bij verhitting uit elkaar vallen nog voordat ze een vloeistof vormen. Bijvoorbeeld de moleculen van hout. Daarom bestaat er geen vloeibaar hout (er is wel een spulletje dat zo heet, maar dat is geen hout, het wordt alleen zo genoemd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan dus zeggen dat enkel de structuur uiteen valt.?
Bedankt Cryofiel, ik weet weer meer.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zo kun je het zeggen, ja. Neem witte kristalsuiker als voorbeeld. Eén suikerkristalletje (suikerkorreltje) staat dan model voor een molecuul. Vaste stof: de suikerkristalletjes zitten aan elkaar vast, als in één groot suikerklontje. Vloeistof: gewone kristalsuiker. Dat is ook net een vloeistof: je kunt het gieten, je kunt erin roeren, je kunt het door een buis laten stromen. De suikerkristalletjes bewegen dwars door elkaar heen, maar houden contact. Gas: kristalsuiker in een tornado. De suikerkristalletjes vliegen in het rond, ze gaan alle kanten op. Ze hebben meestal geen contact, maar ze botsen regelmatig tegen elkaar. Of je nu vaste stof, vloeistof of gas hebt: de suikerkristalletjes zelf blijven onveranderd, ze gedragen zich alleen anders. Het kapotgaan van de moleculen gebeurt als je de suikerkristalletjes zo ver verhit dat je caramel krijgt, of een zwarte stinkende prut. Dan zijn de suikerkristalletjes geen suikerkristalletjes meer.

Andere antwoorden (2)

Een molecuul kan gesplitst worden in kleinere moleculen of atomen.
Moleculen kunnen stabiel of instabiel zijn: nitroglycerine is een voorbeeld van een zeer instabiel molecuul, siliciumdioxide (zand) is behoorlijk stabiel.
Bij het splijten van atomen kunnen andere atomen ontstaan en kan ook straling of subatomaire deeltjes uitgestoten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan niet spontaan, maar enkel bij splijting door mensen veroorzaakt, gebeuren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Radioactieve atomen kunnen ook spontaan uiteenvallen, er bestaan natuurlijke radioactieve stoffen die zonder ingrijpen van de mens uiteenvallen en straling uitzenden.
Sommige atomen hebben naast een normale variant ook een radioactieve variant, je spreekt dan van isotopen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het spontaan radioactief uiteenvallen van atomen is een belangrijke oorzaak van de hitte in het binnenste van de aarde. We mogen blij zijn dat de aarde radioactief is, anders was de platentektoniek tot stilstand gekomen en had onze wereld er heel anders uitgezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
interessant!
Voor zover mijn kennis gaat bestaat een molecule uit atomen, welke dan weer bestaan uit elektronen, protonen, neutronen, etc.... Deze protonen en elektronen zweven rond de kern van de atoom. Meerdere atomen vormen dan weer de molecule.

Kernenergie is/wordt opgewekt door het splitsen van atomen. Hierdoor ontstaat er sterk-nucleair en zwak-nucleair. Sterk nucleair is de explosie of ontploffingskracht die er ontstaat daar het opsplitsen van de atomen. Zwak-nucleair is dan weer de radioactiviteit dat hieruit voort vloeit en schadelijk is voor mens en natuur.

U zal idd moleculen hebben die zich snel laten splitsen en moleculen die zich niet snel laten opsplitsen. Dit is denk ik het verschil tussen een stabiele molecule of een instabiele molecule.

Een goede documentaire welke het principe van de 4 basiselementen, waaronder dus sterk-en zwak nucleair, van het universum probeert uit te leggen is 'The Elegant Universe'.

Link is toegevoegd als bron.

Met groeten