Komt overeen met.

Toegevoegd na 52 seconden:
Dus als je het teken ziet lees je de woorden die hierboven staan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus in dit geval:
Dertien komma acht gram ka-twee-cee-o-drie komt overeen met nul komma één mol ka-twee-cee-o-drie.

Toegevoegd na 1 uur:
Het teken staat ook bij het MS microsoft sans serif lettertype: ≙
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tjonge, deze laat zich niet makkelijk vinden op het internet. Ik vraag mij af hoe 'officieel' dit symbool is.

Anyway de betekenis is "komt overeen met" Een ander, wellicht bekender symbool met dezelfde betekenis is "~"

Een aantal editors voor (wiskundige) formules zoals TEX en LATEX geven het symbool de naam "\doublebarwedge", maar buiten die editors heeft deze naam geen waarde.

Wil je meer weten over ook andere symbolen, kijk dan eens naar dit word-document: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&ved=0CEcQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.eduvip.nl%2Fwiskunde-notatie-in-brailleboeken-en-tekstbestanden%2F%3Faid%3D2913%26pid%3D1750%26sa%3D0&ei=QyIXT6icDMuD-wavpvHJCg&usg=AFQjCNG3mLhWM-lT0nJ9YSJbeFV5adPRBg

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor de volledigheid: verwar "~" niet met "≈". Die laatste betekent "ongeveer" !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
~ staat voor 'is evenredig met', dus dit betekent zeker niet hetzelfde.
Het betekent 'komt overeen met', maar nu denk je misschien, '1 Liter = 1000 mL' of '1 km = 1000 m'. Hier zit het hem in. Bij mijn voorbeelden is de eenheid hetzelfde voor en na het =-teken, namelijk Liter en meter. Hierbij krijg je het = teken, omdat je dezelfde eenheid hebt.
Heb je nou echter twee verschillende eenheden, zoals 'mol' en 'gram' in jouw voorbeeld, krijg je het = teken met het dakje erop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk heb je het hier meer over ongelijke grootheden dan over eenheden. Omdat de molaire massa tegenover gewicht wordt gesteld.
Mililiter en liter zijn namelijk al ongelijke eenheden.
Dit is een VERSIE van de uitdrukking "komt overeen met of is equivalent aan wordt echte ook als een = teken met DRIE streepjes boven elkaar gegeven of als twee platliggende s tekens boven elkaar (dus een = teken waarbij de streepjes golvend zijn).
De enkele platte s is doorgaans minder in gebruik.
omdat het een "lastig"teken is voor de computer heeft men verschillende varianten.

Je moet bedenken dat men dan alleen het werkende deel van de vergelijking bedoelt, daarom is hetgeen wat aan de ene kant van het teken staat niet hetzelfde als dan de andere kant, men bedoelt daarmee duidelijk te maken welk deel van de reactie er toe doet en waarmee het vergelijkbaar is. Men laat dan ns het teken de delen weg die geen rol van betekenis hebben in de reactie.
Daarom moet je het NOOIT met het = teken verwisselen.
Dan immers moet alles aan linker en rechterzijde aanwezig zijn/ benoemd worden.

Kortom je teken geeft de essentie van de reactie weer en vertaalt dat soms naar een andere verbinding of ionengroep die dezelfde functie heeft.