hoe maak je een negatieve dB positief?

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html

Hier is de gehoortest dat we hebben gebruikt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Door de negatieve dB met evenveel dB te VERSTERKEN.
Bij een analyser , gekoppeld aan een equaliser kun je de kurve dus recht trekken door de banden tov 0 dB een even sterke verzwakking of versterking te geven.
Een band met -8 dB geef je dus +8 dB en een van +5 dB een van -5dB.

Zo heeft Bose met zijn 901 luidsprekers een kastje bij de boxen , een zg. equalizer.
Deze bevat de OMGEKEERDE kurve van de boxen, waardoor de resultante een zo goed als rechte weergave- curve heeft.

Nadeel is dat het rendement 9de gevoeligheid bij sommige toonhoogten slecht is en men dan een zware versterker nodig heeft.

Philips loste dit vroeger op met MFB boxen, in de woofer zat een opnemer die controleerde of de woofer wel deed wat hij moest doen en corigeerde nog in dezelfde conusbeweging.

Het gevolg is een vol , warm maar verder neutraal geluid.

Dit kan men ook doen bij (digitale) gehoorapparaten, ze zetten daar de omgekeerde gehoorgevoeligheid in en compenseren zo de "fout"in je gehoor binnen het spraakgebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit kun je doen in diverse programma's waarin in je muziek kan maken of mixen. Ook kun je dit met een mengpaneel of bijvoorbeeld met een booster van een versterker in de auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een relatieve test , dus je kunt alleen maar de echte grens vaststellen als je het onverzwakte geluidsniveau weet. Zet een internetbron op waar veel gepraat wordt en zet het geluid zo dat het gesprek op een normaal niveau is, net zo hard als wanneer je normaal met elkaar praat.

Dan doe je de testtonen vanuit onder, zodat het geluid nooit te hard wordt. De waardes die je vindt moet je van 60 dB aftrekken. Eigenlijk heb je een meetmicrofoon nodig die precies kan meten hoe hard je geluidsbron is. De bedoeling van deze test is om de relatieve gevoeligheid te meten.

Lukt nog redelijk. Je krijgt dan de curve voor 60 dB die bij het testje staat.