Waarom heeft 2-methyl-2-penteen geen cis/trans isomeren?

Ik snap niet waarom 2-methyl-2-penteen geen cis/trans isomeren heeft en 3-chloor-3-hexeen wel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Beide stoffen hebben geen cis/trans-isomerie
Je moet het eigenlijk zien zoals deze afbeelding.

Bij 2-methyl-2-penteen heb je eigenlijk twee dezelfde zijgroepen aan de ene kant van de dubbele binding.
(Het wordt penteen genoemd omdat de langste koolstofketen uit 5 C-atomen bestaat, maar om het te snappen qua cis/trans-isomeren kun je het beste doen alsof het een buteen met twee zijgroepen is.)
Aan de andere kant van de binding zitten zelfs geen twee verschillende zijgroepen

Bij 3-methyl-3-hexeen zijn er wel twee verschillende zijgroepen aan de ene kant van de dubbele binding, maar niet aan de andere kant, dus als je het omdraait, bekijk je het molecuul eigenlijk gewoon van de andere kant. Het is geen andere stof.

Voor cis/trans-isomerie moeten er aan beide kanten van de dubbele binding twee verschillende zijgroepen zitten!

Ik hoop dat dit het een beetje duidelijker maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat naast een dubbele binding beide c-atomen recht naast elkaar zitten (zonder hoek, dus horizontaal) en dan maakt het dus niet uit of de methylgroep onder of boven zit, omdat als je het molecuul draait dan zou je dezelfde hebben.