Ja, ik denk dat je wel een paar picoWatt kan onttrekken aan een paar vierkante meter. Met een hele dure installatie.
Bijna elk gammel windmolentje of klein zonnecelletje zal daarmee vergeleken een kerncentrale zijn...
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat kan, dat is het principe waarop een geigerteller werkt!
Alleen is de hoeveelheid energie in kosmische straling zo laag dat je er niks aan hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Zonnewind wordt gelukkig voor een groot deel tegen gehouden - en die geeft behoorlijk wat energie af.
Zo veel zelfs dat het satelieten en communicatie
op aarde kan verstoren..

Het veroorzaakt ook de aurora borealis..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, maar is niet rendabel... Het is zo weinig... Zou je dat doen op aard-schaal, dan was het mooi, maar hoe doe je dat dan?... Nee hoor...

Een andere (soort) kosmische staling is licht...
De lichtenergie die werkt wel goed op kleine schaal, zonnepanelen, maar dat is toch ook al marginaal, 60 Watt per M²... Maar dat tikt wel aan... En alle leven reageert erop, een boom zet die energie om... Dat weten we, zonder zon geen leven op aarde... Olie is bevroren zonnelicht uit vervlogen tijden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, kijk naar Nikolai Tesla's eerste patenten,
Hij laat kosmische deeltjes inslaan op aluminium plaat en maakt daarvan elektriciteit.