Naast dat dat zand vaak koraalzand is, speelt ook de sterk blekende werking van de zon een grote rol, zitten er al verontreinigingen in dan zorgt het UVB voor blekende werking waardoor vervuilingen in kleurloze stoffen wordt omgezet, zoals chloorbleek werkt, ongeveer .
Het is echter met name ozon die daar een rol in speelt, het zand geleidt UV licht nogal goed en zo wordt ook het zand onder de oppervlaktelaag gebleekt.
Er zijn dus meerdere factoren voor de witheid van het zand, het zonlicht komt vaak pal van boven en doorklieft dus een dunne atmosferische laag, bovendien is de energie van het zonlicht aldaar ruim het dubbele van dat bij ons op een volzon-dag, welke bij ons ongeveer 1KW/M^2 bereikt wordt aldaar ruim het dubbele gehaald
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

de kleur van het strand heeft te maken met de samenstelling van het zand. Op de maladiven is het zand lichter dan bij ons terwijl het ergens anders weer donkerder kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn stranden waarvan het zand voortkomt uit koraalgesteente, dat door de eeuwen heen tot zand is vermalen.
Koraalzand is veel lichter van kleur dan bv rivierstrand of strand bij wateren waar geen koraal groeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op veel tropische stranden ligt geen of weinig zand, maar schelpen en koraalgruis en dat is als het schoon is, spier wit!
Ook is de kleur afhankelijk van de plaatselijke situatie, of er wel of geen aanvoer is van organisch materiaal en het zelf reinigend vermogen van het strand zelf.
De sterkte van de eb en vloed, de overheersende windrichting enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is koraal dat vermalen wordt door vissen die brokjes van het koraal afbreken om de koraalvormende algen op te eten. Ze vermalen de brokjes in hun keeltanden en de harde delen verdwijnen door de kieuwen of worden uitgespuwt.Een papegaaivis produceert ongeveer 90 kilo kalkzand per jaar.

Het koraal bestaat uit kalk, die wordt afgezet door kalkafzettende rode algen en skeletten van koraaldiertjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kleur heeft ook te maken met de mineraal-samenstelling.
Quartz, het hoofdbestanddeel, is wit van kleur. Quartz erodeert het langzaamste, het blijft het langste onaangetast. Erg wit zand kan dus ook duiden op geologisch oud materiaal. Als er nog veel andere mineralen (kleuren) inzitten, is het jonger.