Hoe weet je of een stof een zuur of een base is?

Aan de hand van de formule

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke formule?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mh75: De chemische forumule van de moleculaire structuur of die van de vergelijking (zuur/ base evenwicht). Deze wordt met letters en cijfers aangegeven (CH3COOH), waarbij het cijfer voor het atoom staat in het periodiek systeem der elementen en de nummering het aantal. Een koolstofatoom (C) kan 4 verbindingen aan, dus in dit geval met 3 waterstof atomen (H) en 1 naastgelegen koolstof element. Dat de zuurstof niet al O2 wordt geschreven, maar als OOH heeft ook te maken met de verbinding. De chemische formule geeft dus ook weer hoe de verbindingen zitten, niet alleen het aantal elementen! in zoverre kun je soms al zien of het een zuur of base is.

Het beste antwoord

kijk in binas tabel 49 volgens mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er OH combinatie in de formule zit, dan is het een base (KOH)... En anders een zuur, dan zit er een zuurstof-radicaal in (H2SO4)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
CH3COOH bevat OH en is azijnzuur ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, maar beter janboerenfluitjes kon ik het niet uitleggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, grapje hoor, azijnzuur heeft OOH en niet OH ;o) Je hebt verder wel gelijk, het is een nuttig antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som je hebt wel degelijk gelijk. Azijnzuur bestaat uit koolstof (C) dat 4 verbindingen met naastgelegen atomen kan vormen, zuurstof (O) dat 2 verbindingen met naastgelegen atomen kan vormen en waterstof dat 1 binding met een naastgelegen atoom kan vormen. De eerste groep bestaat dus uit 1C met 3H (de C heeft dus 1 binding over), daaraan vast de tweede C (deze heeft dus nog 3 bindingen over). Aan deze C zit het eerste zuurstof-atoom vast via een dubbele binding. De C heeft nog 1 binding over en maakt deze met het tweede zuurstofatoom. Aan dit atoom zit via de tweede binding het laatste waterstofatoom vast. In azijnzuur zit dus inderdaad een OH-groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, stom. En ik zit het nog te beschrijven ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(bij de reactie op de vraag)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij bedoel je een waterstof radicaal xinix, en niet een zuurstof radicaal