"Als de waarden van twee dezelfde grootheden minder dan een factor 10 verschillen, zijn ze van dezelfde orde van grootte." Wat word hier mee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat over Natuurkunde, verder weet ik het niet omdat ik niet begrijp wat ermee bedoeld word..

Het beste antwoord

Ordes van grote gebruik je om aantallen die erg uiteen liggen met elkaar te vergelijken. Je vergelijkt dan eigenlijk het aantal cijfers waaruit de getallen bestaan. Bijv: het aantal sterren in het universum (1,000,000,000,000,000,000,000) is 10 ordes van grote groter dan het aantal hersencellen van de mens (100,000,000,000). Als twee getallen uit evenveel cijfers bestaan zijn ze van dezelfde orde van grote. Ze zijn dan "ongeveer" even groot. 5 miljoen euro en 7 miljoen euro is dus "ongeveer" evenveel geld, ten opzichte van de hoeveel geld het kostte om de ING te redden (10 miljard uit m'n hoofd).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
For the record: 32 en 58 zijn dezelfde orde van grootte, 156 is er één groter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, een factor 10 groter dan 32 is 320. 10 x 32 = 320.
Een factor groter zouden dus dingen zijn die tussen de 320 en 580 liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel natuurlijk:
Een orde van grootte hoger, zouden dus dingen zijn die tussen de 320 en 580 liggen.

Andere antwoorden (3)

Het gaat er om dat in bepaalde berekeningen de juistheid van de uitkomst afhangt van de uitgangspunten.
Sommige formules zijn empirisch bepaald, gewoon door waarnemingen en testen. Maar dat betekent niet dat je in die formules ook waardes kunt invullen die buiten het gebruikelijke spectrum vallen. Jouw vraag moet je ook op deze wijze bekijken: als je twee dezelfde grootheden (bijvoorbeeld lengte, of tijdsduur, of massa) hebt en de ene is bijvoorbeeld 12 meter en de andere is 78 meter, dan zijn ze 'binnen redelijke marge vergelijkbaar' oftewel van dezelfde orde van grootte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat 't kleinste getal groter is dan 1/10e van 't grootste getal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat erover wat je met elkaar kan vergelijken kwa grootte en wat niet.

Het is dus geen wiskundige formule of wetmatigheid ofzo, het is gewoon een stelregel. Een afspraak.
Natuurkundigen hebben gewoon afgesproken dat als je zegt "dit fenomeen is van een andere orde van grootte dan dat fenomeen" dat er dan minimaal een factor 10 verschil in moet zitten, zodat je nog een beetje weet wat er bedoeld wordt.

Sterrenstelsels zijn van een andere orde van grootte dan sterren bijvoorbeeld. En sterren zijn van een andere orde van grootte dan planeten.