Kan een ideale spanningsbron ook wisselspanning afgeven?

Ik lees in in mijn lesboek dat een ideale spanningsbron onder alle omstandigheden constant blijft? Is dit dan alleen voor Gelijkspanning? want dan blijft de spanning gelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja dat kan. Een ideale spanningsbron verzorgt weliswaar een constante spanning, maar dat verwijst er meer naar dat het geen fluctuaties heeft afhankelijk van belasting. Dat kan zowel voor gelijk als wisselspanning gelden. Daarbij moeten andere zaken gelden, zoals een interne weerstand van 0 etc.

Let wel: Een ideale spanningsbron is een natuurkundige abstractie, geen realiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn spanningsbronnen die je kunt kopen. Zoals een batterij. Een batterij levert spanning, en daarbij zijn allerlei chemische processen aan de gang. De spanning zal kleine sprongetjes vertonen, en na verloop van tijd zal de spanning dalen.
Een 1,5 V-batterij zal nog maar een spanning geven van 1,0 V als hij 'leeg' is. Je moet hem dan inleveren in zo'n batterijvak.

Een echte batterij is dus niet 'ideaal': hij vertoont allerlei tekortkomingen, dat zijn eigenschappen die wij mensen liever niet zo gehad zouden hebben. Bijvoorbeeld, dat hij een keertje leeg is.

Een ideale spanningsbron is dus een spanningsbron niet niet kan bestaan, het is maar volgens een "idee".
En waarom doet men dit zo? Omdat het lekker gemakkelijk rekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan ook een wisselspanning betreffen en constant betekent altijd tussen bepaalde marges, Constant, dus zonder enige afwijking is niet mogelijk. Meestal betreft het voedingsapparaten, die voor een gevoelige electronische schakeling zitten.
In de elektronica is een voeding het onderdeel van een apparaat of schakeling dat zorgdraagt voor de benodigde spanningen en stromen. De voeding zet daartoe de elektrische energie van de beschikbare energiebron, meestal het lichtnet of een batterij of accu, om in een energievorm met een spanning en frequentie die geschikt is voor het betrokken apparaat. Vaak is stabilisatie van de geleverde spanning(en) een van de belangrijkste taken van de voeding. Soms is de voeding uitgevoerd als aparte eenheid, al dan niet met het te voeden apparaat samengebouwd.
Veel schakelingen stellen welbepaalde eisen aan de spanning waarmee ze gevoed worden, of vereisen verschillende al dan niet gestabiliseerde spanningen om goed te functioneren. Meestal zal de voeding de wisselspanning van het lichtnet omvormen naar een of meer gelijkspanningen of wisselspanningen, vaak lager in waarde, maar ook wel hoger, zoals in een televisietoestel met een conventionele beeldbuis die een spanning van 25 kV of hoger nodig heeft. Soms is een gelijkspanningsbron aanwezig en moet deze omgevormd worden naar een andere waarde (bijvoorbeeld voor een autoradio).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , dat geldt alleen voor gelijkspanning, omdat de vorm van de sinusgolf bij wisselspspanning door een niet zuiver ohmse belasting verandert

Toegevoegd na 7 minuten:
En zelfs een rechte draad heeft zelfinductie en enige capaciteit.
De ideale wisselspanningsbron kun je eigenlijk alleen benaderen met een hele goede audioversterker en een zeer zuivere sinus-signaalgenerator.
Deze heeft door een hoge dempingfactor het vermogen om fase verschuiving en vervorming te dempen.
Op bijvoorbeeld het lichtnet zitten veel andere signalen, dat hoor je al als je via een goede ringkerntrafo een kwalitatief zeer goede (bas) luidspreker aanstuurt, naast de brom hoor je allerhande bijtonen.
Een goede versterker met een heel goede basluidspreker kan zelfs 20 Hz. goed weergeven.
Die toon horen we zo slecht dat de geringste vervorming de grondtoon zou overstemmen.
Daar heb je wel een heel grote (huis) kamer voor nodig....
Anders past er geen halve golf in!
Daarmee bewijs je wel de kwaliteit van de versterker als bijna ideale wisselspanningsbron.