Is een lijmpistool zo heet dat je er een rotje mee kan aansteken?

Ik hoorde van iemand dat hij rotjes met een lijmpistool aan elkaar vast maakten. Maar toen dacht ik als je het hete puntje van het lijmpistool bij het lontje houd kan hij dat aan gaan?! is dit onzin of zou het kunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (4)

Dit is onzin. Het lijmpistool wordt niet heet genoeg om iets te laten ontbranden. (Denk maar aan het effect dit zou hebben op papier...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, een lijmpistool wordt niet heet genoeg om iets in brand te steken. (ik geef geen garantie voor jouw lijmpistool trouwens!)
Wees wel Heel Voorzichtig met dit soort spelletjes: de ziekenhuizen zitten vol met de gevolgen in de nieuwjaarsnacht!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang er geen vonk ontstaat kan je het niet aansteken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lijmpistool wordt max .200gaden, er zit een element in die zelf zijn stroom terugregelt als hij warmer wordt.

Een GEWONE vuurwerklont krijg je daat niet mee aan maar in sommige soorten (illegaal) vuurwerk zitten stoffen
(kruitmengsels die sassen genoemd worden) die wel degelijk bij 200 graden af kunnen gaan.
Deze slaggevoelige verbindingen als kwikfulminaat en andere stoffen kunnen wel degelijk af gaan als je ze tot 200graden Celsius verhit.

Vooral als je vuurwerk opent en de kruitsoorten gaat mengen (he vuurwerk wat niet afgegaan is) kan het ene kruitsoort het andere gevoeliger maken.
Dit is vooral het geval met vuurwerk welke Chloraat, bruinsteen en fosfor bevatten.

In legaal vuurwerk horen deze stoffen niet voor te komen maar illegaal vuurwerk en vooral springlonten bevatten slaggevoelige verbindingen.

feitelijk zijn dit instabiele primaire springstoffen en deze zijn buitengewoon gemakkelijk (en onverwacht tot ontsteking te brengen, zelfs met de hitte van een lijmpistool.

Een ander punt is dat de lijm van een lijmpistool een projectiel kan vormen welke een gemene verwonding kan geven aan getroffenen.

Ga dus geen vuurwerk modificeren, mijn zoon die eerstehulparts in een groot ziekenhuis is heeft me dit weekend uitvoerig verteld wat hij tegenkomt.
Met mijn onderliggende kennis van pyrotechniek en chemie

kwamen we al snel tot de ontdekking dat iedere modificatie of niet volgens voorschrift afvuren van vuurwerk linke soep is.

Daar komt bij dat de duurste categorie 'professioneel"vuurwerk voor consumenten "met 500 gram werkzame stoffen levens gevaarlijk kunnen worden als je ze verandert.

Sommige bevatten inwendig springlonten ter synchronisatie van effecten.

Dat vuurwerk is als systeem veilig als het juist afgeschoten wordt maar extreem gevaarlijk als je het sloopt.

Zelfs het slopen zelf levert al groot gevaar op.
Geen plaats om met een lijmpistool te zitten werken!!!