Een magneet is een stuk ijzer of staal dat met zijn natuurlijke onzichtbare kracht ijzer
en sommige andere metalen aan trekt. Deze natuurkracht heet magnetisme. Magneten
kunnen erg gevaarlijk zijn. Je ziet hun kracht niet maar deze is er wel. De magnetische
kracht kan vele dingen kapotmaken. Leg dus nooit een magneet bij een horloge,
mobiele telefoon, computer of op de tv!!
Maar we hebben ook veel plezier van magneten. Neem bijvoorbeeld de corsages die bij
bruiloften vaak worden gedragen. Monique Meulendijks droeg onlangs zo'n corsage.
Twee mini-magneetjes zuigen zich aan elkaar en knijpen het bloemetje dat daartussen
zit, vast op de kleren. Monique vroeg zich toen af hoe een magneet wordt gemaakt,
waarna zij zich tot WegWijs wendde.
Hoe je een magneet maakt? Eenvoudig. Je kunt het zelf! Als je een naald hebt en een
magneet, dan moet je met de magneet in een richting over de naald strijken. Als je dit
lang genoeg doet, wordt de naald ook een beetje magnetisch. Als je dit hebt gedaan,
weet je in feite al hoe ook 'in het groot' een magneet wordt gemaakt. Gesmolten staal
wordt in mallen gegoten en daarna in een sterk magnetisch veld afgekoeld. Na afkoeling
en harding is het staal magnetisch. Dan heb je een magneet.
Een magneet is in feite een natuurprodukt. Want in magneetijzerstenen zit magnetisch
ijzer. Daar werden vele eeuwen geleden al de eerste magneten van gemaakt. Een
magneet heeft een noord- en een zuidpool. De magnetische kracht is op deze polen het
sterkst. Als je twee magneten hebt en je houdt twee gelijke polen naar elkaar dan
stoten de magneten elkaar af. Maar als je de zuidpool van de ene magneet tegen de
noordpool van een andere magneet legt dan trekken ze elkaar aan. Dus: twee dezelfde
polen stoten elkaar af en twee verschillende polen trekken elkaar aan.

Toegevoegd na 17 minuten:
serieus kunnen jullie niet lezen ofzo? waarom 3 min? er staat toch duidelijk in hoe het word gemaakt. hier voor de mensen die niet goed kunnen lezen ,zal ik het apart neerzetten:

Hoe je een magneet maakt? Eenvoudig. Je kunt het zelf! Als je een naald hebt en een
magneet, dan moet je met de magneet in een richting over de naald strijken. Als je dit
lang genoeg doet, wordt de naald ook een beetje magnetisch. Als je dit hebt gedaan,
weet je in feite al hoe ook ‘in het groot’ een magneet wordt gemaakt. Gesmolten staal
wordt in mallen gegoten en daarna in een sterk magnetisch veld afgekoeld. Na afkoeling
en harding is het staal magnetisch. Dan heb je een magneet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je geen min gegeven, maar ik denk dat de VS meer doelt op de interne gebeurtenissen in een magneet/weekijzer. Je zegt nu eigenlijk alleen dat als je met een magneet over een weekijzer strijkt dat hij dan magnetisch word, maar het moet denk ik iets uitgebreider.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
‘in het groot’ een magneet wordt gemaakt. Gesmolten staal
wordt in mallen gegoten en daarna in een sterk magnetisch veld afgekoeld. Na afkoeling
en harding is het staal magnetisch. Dan heb je een magneet. uitgebreid genoeg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan heb je nog steeds niet uitgelegd hoe zoiets ontstaat. Ik bedoel: Wat is een magnetisch veld? En hoe worden de moleculen van een weekijzer gemagnetiseerd. Dat zeg je er niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar hij wil weten hoe staat magnetisch wordt. dus ik geef hem de info waarin dat wordt gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, ik volg je niet helemaal. Als je wilt weten hoe staal magnetisch word dan lijkt het mij logisch dat je een kleine uitleg geeft over magnetische hetzelf. Maar goed, we zullen zien waar de VS het meeste aan heeft gehad ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maakt mij niet veel uit is ook niet mijn verhaal maar van een site uit de onderstaande bron he ;p
Staal is uitzichzelf een stuk weekijzer. In een weekijzer zitten ongeorganiseerde moleculaire magneetjes.

Als je daar met een permanente magneet overheen strijkt (in een permanente magneet zitten GEorganiseerde moleculaire magneetjes), dan worden de moleculaire magneetjes van het weekijzer, afhankelijk van de sterkte, tijdelijk of permant georganiseerd. Dan is het stuk staal dus geen weekijzer meer maar een permante magneet.

Als een weekijzer georganiseerd word dan krijgt het dezelfde vorm als de permante magneet. Dus stel de magneet loopt in deze richting van noord naar zuid: --->
Dan gaan de moleculaire magneetjes van het weekijzer ook in die richting staan. Dan word het dus magnetisch.

Je krijgt dan een aantrekkingskracht tussen beide, want zuid trekt noord aan: ---->---->----> enz.

Plaatje:
Links: weekijzer
Rechts: magneet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL, nu krijg ik ook een min. Iemand weet het hier beter, maar geeft zelf geen antwoord ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil Phoenix nergens van beschuldigen, maar er zit zeker weten wel enige waarheid in je verhaal :p. Achja, als ik de VS kan helpen vind ik het goed. Goede ratio of niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahahahahahahaha nee dat ben ik niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als je zekerheid wil bericht je de moderator maar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Ik heb je nergens van beschuldigd (a))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak me ook niet druk over de min, ik vind het alleen zo irritant als mensen een min geven terwijl ze helemaal niet met tegenargumenten komen of aanvullingen. Maargoed, dat gebeurd nou eenmaal. En je heb inderdaad gelijk dat staal pas weekijzer word als het word verhit. Dit had ik er inderdaad bij moeten plaatsen.
Dankjewel!
heb je hier iets aan, beschrijft 2 soorten magnetisme, in hard staal en in zacht staal, die reageren verschillend op magnetisch maken.

citaat
Door bij zacht staal een magneet te houden kan je zorgen dat dit zachte staal ook magnetisch wordt, alle moleculen richten zich dan op de magneet en zo wordt deze ook een magneet. En wordt door de magneet die je erbij hield aangetrokken. Dit omschreven stukje wordt ook wel magnetische inductie genoemd. Als je de magneet erbij weg haalt, valt het zachte staal weer terug in de toestand waarin ze voor de magnetische inductie verkeerden maar een klein deel van deze deeltjes blijft magnetisch waardoor er weinig magnetisme overblijft. Het magnetisme dat overblijft wordt remanent magnetisme genoemd. Een voorbeeld van een stof die makkelijk magnetisch wordt en het ook snel weer voor een deel verliest is weekijzer. Deze en nog andere stoffen met die eigenschap worden magnetisch zachte materialen genoemd.

Van gehard staal kunnen ook magneten gemaakt worden, alleen die blijven permanent magnetisch, omdat de moleculen erin moeilijker bewegen veranderen ze dus niet meer terug. Stoffen met deze eigenschap worden magnetisch harde materialen genoemd, een voorbeeld hiervan is fernico.