Heeft de wind invloed op het koelen van "vloeistof"?

Stel je zet een krat bier buiten en het is bijvoorbeeld 6 graden buiten en het waait heel hard, word het bier dan nog kouder door de wind?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Je bier wordt niet kouder door de wind. Maar de warmte die je krat afgeeft (ik neem aan dat je krat bier warmer is dan 6 graden) wordt sneller afgevoerd, en daardoor zal de lucht vlakbij de krat sneller koud zijn, met het gevolg dat de krat bier beter en sneller warmte af kan geven.

Zo werkt een ventilator met warm weer ook. Je lichaam geeft dan veel warmte af aan de omgeving, en een ventilator zorgt er voor dat die warmte wat sneller weg is. De omgeving van je lichaam is dan sneller koud, en is er weer ruimte om opnieuw warmte af te geven.

In beide gevallen is de wind een hulpje om dit proces wat sneller te laten verlopen. Je bier is dus sneller koud, als het flink waait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het koelt iig makkelijker af. iets dat warmer is dan de omgeving zal warmte afgeven. Die warmte blijft hangen rond dat object, in dit geval het krat bier en dat zal danminder warmte afgeven omdat de omgeving warmer wordt. De wind blast die warmte weg, zodat het krat bier weer warmte kwijt kan. Te vergelijken met blazen over de soep, om die af te koelen
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het precies!
+ Zo te zien heb ik er 4 minuten over gedaan om mijn antwoord te typen. Er is maar één verschil: jij hebt het over soep, en ik over een ventilator :-)
anneliez
12 jaar geleden
Ik heb ook even aan de ventilator gedacht, maar ik vond soep wer eens wat anders ;)
anneliez
12 jaar geleden
nee het gaat om de warme lucht die weggeblazen wordt waardoor de koude lucht die hiervoor in de plaats kwam weer kan opwarmen
Het complete antwoord hierop is langer dan in deze ruimte past.
Bij wind en koelen spelen een aantal zaken. Lucht geleid in principe slecht warmte. Daarom wordt (STILSTAANDE) lucht ook gebruikt als isolatiemiddel (denk aan spouwmuren of je thermoskan).

Als het waait doorbreek je dus dat stilstaande laagje lucht en gaat de warmte overdracht veel beter. Er zijn zelf coefficienten voor.

Wat verder nog uitmaakt is of een voorwerp nat of droog is. Een nat voorwerp in de wind koelt vreselijk hard af (kijk maar hoe koud het is als je net uit het zwembad stapt, en ben je eenmaal afgedroogd is het lang zo koud niet meer) . Dat heeft te maken met de zg natte bol temperatuur, en dat is weer een functie van het vochtgehalte in de lucht (droge lucht koelt sterk af omdat het veel vocht opneemt).

Maar zo wordt het dus erg ingewikkeld.

Maar zet een krat bier dus in de wind koelt hij sneller af dan in een windstil hoekje. Als je hem echter pas na een dag binnenhaalt zijn de flesjes in beide gevallen de buitentemperatuur, want ook in een windstil hoekje worden ze uiteindelijk de buitentemperatuur

Toegevoegd na 35 seconden:
oeps: lucht geleid= lucht geleidt
amigo