Ik wil graag knalgas maken,maar heb geen portable spanningsbron.Daarom vroeg ik me af hoeveel volt er nodig is voor hydrolyse,Enofhetmeteenbaterijkan?

Toegevoegd na 50 minuten:
zou het kunnen met een 2 volt batterij, Het maakt mij niet uit of het lang duurt

Toegevoegd na 51 minuten:
Ik gebruik potloden (koolstof) als elektroden en die wil ik graag aan een 2 volt, 1.5 volt batterij doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

met een 12 Volt akku kan dat prima, een 9 Volt batterij zal ook wel kunnen.
De stroom, en daarmee de geproduceerde hoeveelheid gas, hangt af van a) het oppervlak van je electroden, b) de afstand tussen je electroden en c) je electrolysevloeistof (zout water doet het prima).
Succes, en wees voorzichtig met vuurwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt niet echt van de afstand af maar de afstand bepaalt wel voor een deel de stroomsterkte, die de enige factor in gasproductie is.
De stroom wordt groter a) door hogere spanning, b) door lagere weerstand (=kortere afstand of betere geleiding vloeistof)
Let overigens op: bij toevoeging van keukenzout ontstaat ook een beetje chloorgas aan de zuurstofkant, wellicht kun je beter een beetje azijn toevoegen om de geleiding van het water te verbeteren.

Andere antwoorden (1)

Batterij kan ook alleen moet ie genoeg volt geven.