Hoe kun je de minimale hoogte berekenen vanwaar je een voorwerp moet laten vallen, om deze de valversnelling van 9,81 m/s² te laten bereiken?

Wij zijn bezig met een onderzoek met stuiterballen. We onderzoeken welke factoren invloed hebben op de stuiterhoogte, en dus op het energieverlies bij het terug stuiteren.

De formule van kinetische energie is 0.5mv² en we werken met de valversnelling op de plek van v². Nu vragen we ons alleen nog af of je kunt berekenen wat de minimale hoogte is waar je de stuiterbal laat vallen, om de valversnelling van 9,81m/s² te bereiken op het moment dat hij stuitert. Dit om te zorgen dat alle stuiterballen met dezelfde snelheid neerkomen.

Kan iemand ons hiermee helpen?? Alvast bedankt!

Maryse, Leonoor en Net

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

de valversnelling is altijd 9.81 m/s2

dus op t=0 is v=0,
op t=1s is v = 9.81,
op t=2s is v = 19,62
enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De valversnelling is altijd 9,81 m/s^2. Want dat is immers de zwaartekracht.

Toegevoegd na 6 minuten:
De hoogte van het te laten vallen object heeft alleen invloed op de snelheid waarmee het object de grond raakt.

Want als je de stuiterbal op een bepaalde hoogte houdt, is de zwaarte-energie mgh (massa * gravitatiekracht * hoogte) maximaal en de kinetische energie 0,5 mv^2 minimaal (want de snelheid is immers nul).

Op het moment dat de stuiterbal de grond raakt is de zwaarte-energie in zijn geheel omgezet in kninetische energie. Je kunt dus bij elke hoogte berekenen wat de snelheid van de stuiterbal zal zijn op het moment dat het de grond raakt.

Pas bij grote hoogte zal de gravitatiekracht afnemen (buiten onze dampkring). Dus er valt geen minimum te geven aan de gravitatiekracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De valversnelling is -bij mijn weten- niet afhankelijk van de hoogte. De versnelling is een functie van de zwaardekracht, en eventuele remmende krachten op het object, welke bij een stuiterbal op aarde verwaarloosbaar klein zijn. De versnelling is dus vanaf het moment van loslaten 9.8 m/s2

Toegevoegd na 3 minuten:
Als jij op normale hoogtes van een paar meter werkt, zal de wrijving niet genoeg zijn om een constante snelheid te bereien. Pas op tientallen - honderden meters valafstand gaat de wrijving genoeg grip krijgen op de bal om echt remming te veroorzaken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een volkomen elastische botsing zonder luchtweerstand is het 100% terugstuiter... Dat wist je al wel...
De valversnelling is altijd al 9,81 m/s², dat is altijd zo, op het eerste moment al... En die valversnelling wordt nooit 9,81 m/s² omdat bij toenemende snelheid de luchtweerstand de afremmende factor wordt...

Dus doe je proef in het luchtledige, dan sluit je uit dat de 9,81 m/s² gecompromitteerd wordt...

Maar als voor alle ballen de omstandigeheden gelijk zijn, ook in de open lucht dan kun je toch ook meten... De stuiterballen worden warm door een stuiter... Alle warmte die ontstaat is dus het verlies in hoogte... Dus als je een caloriemeter hebt dan kun je de hoogte meten en de temperatuurstoename meten... Samen met de bewogen lucht moet dat samen een constante geven... De luchtweerstand is voor alle ballen gelijk, ik neem aan dat de grootte gelijk is... Dus dan kun je dat als meetwaarde gebruiken... Neem ook stalen ballen als referentie, staal nadert veel meer het totale elastische botsen...

Kun je hier wat mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig is voor alles wel een website te vinden.

Heb je hier iets aan?

http://www.google.nl/search?q=freefall+calculator&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

Het 4e resultaat:
http://www.dallassd.com/our%20schools/high%20School/Chemsite/ime/freefall.html

is misschien wel handig.

Zo is bij 0.2 kg de optimale hoogte 147 meter

Toegevoegd na 38 seconden:
de vorm en massa van het object hebben natuurlijk ook invloed.

0,2 kg lood valt sneller dan 0,2 kg veren ;-)