als je formules van 4 eenheden wilt omwerken moet je er voor even 3 eenheden van maken duur 2 eenheden samen te nemen en tussen haakjes te zetten, daarna gaat het hetzelfde als bij 3 eenheden.

bij de formule omzetten naar rho= krijg je:
R=rho×(l/A)
rho=R/(l/A) haakjes laten staan

als je het om wilt zetten naar A= krijg je:
R=(rho×l)/A
A=(rho×l)/R
A=rho×l/R

Als je het om wilt zetten daar l= moet het iets anders want l staat midden in. bijvoorbeeld is rho naar de andere kant
R=rho×l/A
R/rho=l/A nu staat staat l los en kan je het afmaken
(R/rho)=l/A
(R/rho)×A=l
l=(R/rho)×A
l=R/rho×A

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik ben er nu trouwens van uitgegaan dat je weet hoe je met 3 eenheden om moet bouwen. hoe je 3 eenheden ombouwt zal ik ook uitleggen, ik zal het uitleggen met een andere formule U=I×R.

ik heb op het begin altijd met de driehoek variant gewerkt. als je naar de driehoek bij de bij de eerste afbeelding kijkt staat de streep voor delen door en de X voor keer. dan kijk je naar de formule U=I×R.
dan vul je I en R in voor en na de keer want dat is de formule (zie 2e plaatje) . en dan U bovenin omdat die nog open is. als je dan naar de driehoek krijg en je weet dat de streep voor delen door staat, dan kan je zien dat R=U/I of I=U/R
stel je hebt de formule 2=6/3, dan weet je dat de formule is 6/3 dan vul je de 6 bovenin in en de 3 onderin (zie 3e plaatje). nu kan je ook zijn dat 6=2×3 of 3=6/2.

Dit is natuurlijk alleen maar het ombouwen van keer en delen door, als je van wortel of kwadraat wilt weten mag je me dat wel een andere keer vragen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

R = rho x I / A

--

Eerst de omwerking naar rho=

Draai het eerst eens om:

      rho x I / A = R

Nu beide kanten met A vermenigvuldigen:

      rho x I = R x A

Dan beide kanten door I delen:

      rho = R x A / I

--

Dan de omwerking naar A=

Weer eerst omdraaien om de A links te krijgen:

      rho x I / A = R

Dan beide kanten door rho delen:

      I / A = R / rho

Nu beide kanten "omdraaien":

      A / I = rho / R

Dan beide kanten met I vermenigvuldigen:

      A = rho x I / R
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! Vandaag nog moeten doen xD
Cryofiel
12 jaar geleden
Zit je bij Antonios in de klas? ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank je!