Als licht een golflengte heeft (dat heeft het) zou je in theorie licht kunnen maken met een luidspreker??

Ik vroeg me af of dit kan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Geluid werkt op basis van luchtdrukverschillen en daarom is geluid in vacuum niet mogelijk. Licht is een EM golf en kan zich dus ook door vacuum verplaatsen

Toegevoegd na 5 minuten:
Geluid is een golfbeweging in een massa (lucht of ander materiaal. Het is geen elektromagnetische ( EM)golf .

Geluid is dus een totaal ander verschijnsels als licht.
Zelfs "licht "met de golflengte van geluid , bv 10 KHz, zou als EM golf niet zichtbaar zijn.

Wel kunnen geluidgolven met elkaar interfereren. net als laserlicht.
Dat hoor je als je bij weergave van een toon door de kamer loopt, naast buiken en knopen van de geluidgolf zelf, verstoren echo's van de wanden de toon en hoor je overal verschillende toonsterktes en soms zelfs harmonischen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee.
Dat iets een golflengte heeft betekent niet dat het hetzelfde is als geluid. Licht is een verschijnsel waarvan we nog niet helemaal duidelijk hebben ''hoe het werkt'. Het is in ieder geval meer dan alleen een golf. Het heeft ook eigenschappen van deeltjes; materie dus (Het is bv gevoelig voor zwaarekracht).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zou kunnen. In een luidspreker zit een spoel van koperdraad. Als je daar maar genoeg stroom doorheen jaagt, zal hij gaan gloeien. Iets dat gloeit geeft licht. Je luidspreker zal al gauw kapot gaan als je dit probeert en wellicht zal de conus verbranden, maar dan heb je alleen maar nog meer licht.
Don't try this at home!
escape
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Ik vind het leuk dat je mijn antwoord grappig vindt, maar mijn antwoord is bovenal correct. Je kunt licht maken met een luidspreker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen speld tussen te krijgen :o) '+'
Je premisse klopt niet, want licht is geen golf. Er zijn golfvergelijkingen voor het elektromagnetische veld, maar er is ook quantumstatistiek die afwijkt van de normale statistiek die voorspelt waar lichtquanten gemeten zullen worden.
Er is wel een manier waarbij licht wordt opgewekt met behulp van geluid, dit wordt sonoluminiscentie genoemd. Hierbij wordt geluid gebruikt om belletjes te laten expanderen en imploderen. De implosie zorgt voor een snelle temperatuurstijging en licht. Het was al lang bekend (1934)dat ultrageluid licht kan produceren, maar sinds 1989 is men er in geslaagd een stabiele licht uitstralende bubbel in een staande geluidsgolf te krijgen.