Deze bestaat uit een compacte film; met name toegepast bij diffusieprocessen, onder andere elektrodialyse.

Read more: http://www.lenntech.nl/membraantechniek_selectiviteit_en_productiviteit.htm#ixzz1gS7WMwia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een homogeen membraan heeft over zijn gehele oppervlakte vrijwel dezelfde eigenschappen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dat kan slaan op semi- of selectieve permeabiliteit maar het kan ook op treksterkte en dichtheid alsmede dikte slaan.

Daar je niet aangeeft wat voor membraan je bedoelt is het wat lastig zeer specifiek te antwoorden.

Wel is het zo dat de mate van poreus zijn daar niets over zegt, wel dat hij overal even poreus is..

In de chemie gebruikten we cellofaan als semi permeabel membraan welke speciaal gefabriceerd , een grote homogeniteit had, hij werd ingezet in een autoanalyzer in tegenstroom om een maximale uitwisseling te krijgen.
Het voordeel was dat vervanging van het membraan om de week weinig na-calibreren vereiste.

Vaak toegepaste varkensblazen etc. zijn absoluut niet homogeen, net als darmwanden.
Omdat cellofaan een op zich chemisch zuivere stof is, was de uniformiteit in dikte de bepalende factor voor homogeniteit in de permeabiliteit.

In de muziek worden ook veel membranen gebruikt, waar soms homogeniteit belangrijk is of juist niet, om meer timbre te kunnen veroorzaken zoals met trommelmembranen.

daar brengt men soms door inhomogene opspanning de mogelijkheid in dat de plaats waar je het membraan raakt een andere klank geeft.
bij olievaten (steeldrumband) is de inhomogeniteit zelfs opzettelijk veroorzaakt om zones te creëren die elk zijn eigen klank geeft.