Een heel groot aantal diersoorten zou nagenoeg verdwijnen van de wereld.

Allerlei wadbewoners zouden een nieuwe plek moeten zoeken. Lagunes die ververst worden doordat hoog en laag water voor verversing zorgen zijn een stuk minder geschikt voor hoge aantallen jonge dieren. Trekvogels kunnen langs de kusten niet meer de beestjen zoeken die ze uit de natte zeebodem trekken.

Heel veel dieren en planten hebben zich aangepast aan het leven in de vloedzone.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens de evolutie hebben planten en dieren zich aangepast aan de omstandigheden waarin ze leven.
Een onderdeel van die omstandigheden is het eb en vloed verschijnsel.
Zou die er niet geweest zijn, dan zou de ontwikkeling van de planten en dieren zich ook daaraangepast hebben.

Zou de eb en vloed nu wegvallen, dan zal de natuur een nieuw evenwicht gaan zoeken , maar ook dan komt het uiteindelijk wel weer goed.

In Zeeland had de Grevelingen en het Veerse meer aanvankelijk eb en vloed, door afsluitingen met de zee, is daar de eb en vloed weggevallen.
De eerste jaren leek het allemaal wel mee te vallen met de veranderingen, maar later ontstonden er toch wel problemen met o.a. de waterkwaliteit.
Veel planten en diersoorten verdwenen, maar gek genoeg zijn er wel anderen voor teruggekomen.
Nu sinds enkele jaren er weer via een sluis, zout zeewater wordt ingelaten in het Veerse meer, is de diversiteit van planten en dieren weer enorm toegenomen.
Van sommige soorten ( exoten) is er een ware explosie van aantallen.
Maar uiteindelijk zal ook dat weer in evenwicht komen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het wereldwijd wegvallen van de eb en vloed, zou gigantische gevolgen hebben voor het ecosysteem van o.a. de kustgebieden.
Een enorme verschuiving van planten en diersoorten.
Maar vergeet niet, dat grote delen op aarde, nauwelijks eb en vloed hebben, ook daar is er een evenwicht, het gaat daar niet slechter of beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is er in de natuur nooit een evenwicht, de natuur is altijd onderweg naar een volgende stap.
Op zich zou de Aarde volstrekt leefbaar kunnen zijn.
Vele zeeën kennen maar een beperkte eb en vloed (voorbeeld Middellandse Zee)
Wanneer dit proces heel traag zou geschieden ...zodat het eco-systeem zich kan aanpassen , denk ik dat de schade relatief beperkt blijft.
De soorten en de Aarde zijn voortdurend in evolutie en een moment waarop eb en vloed verminderen is op zeer lange termijn wel te verwachten ....maar dit gaat over miljoenen ,zelfs enkele miljarden jaren ....en de soorten zullen zich aanpassen (Wat staat ons intussen niet allemaal te verwachten?)
Wanneer dat plots zou gebeuren (dat eigenlijk niet kan ...of het gevolg zou zijn van een heel grote botsing met de Aarde ) dan is het nefast voor een deel van het leven , maar de gevolgen van die botsing zullen dan nog veel veel veel groter zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kunnen we lagere dijken bouwen.