Als ik weet wat de molariteit van oxaalzuur is. hoe kom ik er dan achter wat de molariteit is van natronloog doormiddel van titreren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (1)

Stel. De molariteit van oxaalzuur is 1,5 mol/l
Dan meet je een bepaalde hoeveelheid van dat oxaalzuur af (bv 100 mL, wel precies meten!) Daar doe je een indicator bij, bv fenolfthaleïne en dan ga je druppelsgewijs natronloog toevoegen. Op een gegeven moment veranderd de oplossing ineens van kleur (bv roze)
Nu is de oplossing neutraal, er is geen H+ meer in de oplossing.
Op dat moment lees je af hoeveel NaOH je gebruikt hebt.

Nu kun je uitrekenen wat de molariteit van NaOH is.

Stel. Je hebt 100mL oxaalzuur gebruikt, en 25mL NaOH.
Nu wil je eerst weten wat er gebeurt.
Oxaalzuur oplossen:
Oxaalzuur is een tweevoudig zuur. Als je het oplost komen er dus 2 H+ ionen vrij.
C4H4O8 (s) --> C4H2O8 + 2H+
Oplossen NaOH:
NaOH --> Na+ + OH-

Reactie OH- met H+
OH- + H+ --> H20

Nu gaan we rekenen.
We hebben 100 mL oxaalzuur, van 1,5 mol per liter.
Er zit dus 0,15 mol oxaalzuur in 100mL (= 0,1 L)
maar elk molecuul geeft 2 h+ - jes. Dus komt er 0,30 mol H+ in de oplossing.

Elk H+ deeltje kan reageren met 1 OH-
Dus om de oplossing neutraal te maken, moet er 0,30 mol OH- gereageerd hebben.
die 0,30 mol zat in 25 mL oplossing. als ik 100mL van die oplossing heb, zit daar 1,20 mol in (4x0,30), heb ik 1L van die oplossing, dan zit daar 12,0 mol in. Dus 12,0 mol per liter.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.