Zijn alle 1 atomige moleculen per definitie niet ontleedbaar? Zo nee, hoe weet je welke wel kunnen ontleden en welke niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

In principe kunnen ook atomen ontleedt worden in protonen en neutronen. Dus: In principe kunnen ook alle 1-atomige moleculen (Voor zover die uberhaupt bestaan ?) ontleedt worden. Alleen waterstof is hier een uitzondering op. (Hoewel ook de protronen gedeelt kunnen worden..).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder kernsplitsing kan dat inderdaad niet. Kernsplitsing vindt oa plaats in kerncentrales
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Atoom betekent ondeelbaar, vanuit de scheikunde klopt dit, de stof is dan niet verder ontleedbaar.
Vanuit de natuurkunde is een atoom ontleedbaar, het verliest daarmee echter zijn eigenschappen.
Als echter een isotoop ontstaat met hetzelfde aantal protonen heeft de stof nog wel dezelfde chemische eigenschappen.
Zo komen er bij Chloor twee stabiele isotopen voor (vandaar atoommassa 35.5).
Het is echter heel lastig stoffen in isotopen van dezelfde stof te veranderen.
Mede met die wens van alchemisten, metalen in goud te veranderen, het is werkelijk gelukt lood in goud te veranderen maar dit proces is financieel absoluut onrendabel.