Hoe houdt een telefoonmast alle verschillende mobieletelefoonsignalen uit elkaar?

Toegevoegd na 17 uur:
Of simpeler: hoe houdt één antenne de signalen van twee of meer gesprekken uit elkaar?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb het antwoord zelf gevonden op http://electronics.howstuffworks.com/cell-phone3.htm uiteindelijk, zie de samenvatting en de uitgebreidere uitleg in het Nederlands in m'n reactie op deze vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Goeie vraag, ik denk dat er een ontvanger in zit die alle providers kan ontvangenvia een sateliet.Net als een antenne vroeger die tv kanalen kon ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Steeds meer bedrijven hebben te maken met GSM/GPRS Technologie in hun bedrijfsprocessen. Machine-to-machine communicatie is een belangrijke industrie aan het worden waar deze techologie gebruikt wordt. Denkt u bijvoorbeeld aan diverse applicaties die uitgerold zijn of worden met GSM/GPRS communicatie, zoals smart-metering, vending machines, betaalterminals, vuilniscontainers, track&tracing, alarmering etc.
Vaak gaat het mis bij de installatie van de applicatie. Door het foutief uitrichten van antennes en/of door een foute keuze van het netwerk blijkt de bedachte oplossing opeens niet te functioneren. Dit had voorkomen kunnen worden door vooraf of tijdens de installatie een GSM/GPRS test uit te voeren, zodat bepaald kan worden welk GSM-netwerk ter plaatste de beste dekking heeft en waar zich de base stations bevinden. Met de DDS GSM-Signaal Tester kan dit zeer eenvoudig maar indien gewenst toch zeer uitgebreid

Met de DDS GSM-Signaal Tester is het eenvoudig om snel de sterkte van verschillende GSM/GPRS netwerken (900/1800 MHz) in kaart te brengen.
Eenvoud en gebruiksvriendelijkheid zijn kerneigenschappen van de DDS GSM-Signaal Tester. Het product is eenvoudig te bedienen en de weergaves zijn makkelijk door iedereen te begrijpen.

De DDS GSM-Signaal Tester is daarom een geschikt hulpmiddel voor engineers die een roll-out van Machine-to-Machine applicaties doen, bijv. energiemeters, vending machines, betaalterminals. Tijdens de installatie kan exact de zendmast gezocht worden en de antenne juist uitgericht worden.

Werking van de DDS GSM-Signaal Tester is als volgt::
U kunt een simkaart plaatsen om enkel het ontvangst van het netwerk van die simkaart te testen (dit kan ook zonder simkaart door in het menu het gewenste netwerk aan te kiezen) of als u geen simkaart plaats ontvangt u alle GSM signalen dus kunt u de sterkte van ieder netwerk zien.
Na 2-3 minuten de signalen af te zoeken toont de DDS GSM-Signaal Tester een overzicht met alle gevonden GSM-masten.
Deze worden gesorteerd op signaal, hoe beter het signaal hoe eerder de paal word getoond.

De unit geeft echter niet enkel aan welke GSM paal het beste ontvangst heeft maar geeft ook aan:
Signaalsterkte van de paal (in procenten)
Van welk netwerk de paal is
Welke frequentie de paal gebruikt
Het identificatienummer van de paal
Hoeveelheid stoorsignalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar is nu het antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
staat er in door middel van verschillende frecuenties en signalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh...
AWM
14 jaar geleden
Dikke -1. Waarom zoveel copy-pastewerk dat nergens op slaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon meer text en uit leg over hoe iest werkt niks mis mee toch,lijkt mij.Ik wil alleen maar helpen en lijkt mij dat des te meer en uitgebreider iest uitgelegt word des te beter en makkelijker het te begrijpen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mobiele communicatie maakt gebruik van een bepaalde frequentieband, waarbinnen de signalen uitgezonden worden. Voor mobiele telefoons van het gsm-netwerk is dit het bereik tussen 890-960 en 1710-1880 MHz (gsm 900, 1800). Umts heeft, ruim genomen, beschikking over de frequentiebanden 1900 tot 2200 MHz.
Alle toepassingen die frequenties boven de 1 MHz gebruiken geven zogenaamde hoogfrequente straling af. Dit is bijvoorbeeld (digitale) radio & televisie, (mobiele) telecommunicatie en satelliet, maar ook communicatie voor politiediensten en dataverkeer. Magnetrons, radar en draadloze DECT thuistelefoons geven ook hoogfrequente straling af. Laagfrequente straling komt van elektrische apparaten zoals wekkers en elektrische dekens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en toen wist ik het niet meer.het gaat dus gewoon via frecuenties en stralingen en zo zou dan elke telefoon of wat dan ook weer net een andere frecuentie hebben.
Op een telefoonmast zitten verschillende antennes van meerdere providers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger met de analoge-technologie werd maar een klein deel van een gesproken woord doorgegeven (het werd in heel korte stukjes geknipt) omdat wij toch het verschil niet horen met de volle 100%. Ruimte te over om er een signaal tussen te stoppen wat buiten ons gehoorbereik ligt. Ik neem aan dat die techniek nog steeds wordt toegepast en dat het op dat punt de digitale techniek niet veel verschilt met de analoge.
In de overgebleven ruimte kan dus een piloot-signaal gestopt worden en dat is nu natuurlijk ook digitaal. Het pilootsignaal bevat dus de identiteit van de beller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb niet alle antwoorden doorgelezen, maar in een woord superposition of stapelen.
De datastroom wordt in pakketjes gehakt en er wordt een adrescode toegevoegd, net zo als bij een lokaal netwerk..

De telefoonkabel vervoert dus geen lieve woordjes van Pietje aan Marietje, maar pakketjes van het gefluister, die aan het einde van de kabel weer achter elkaar worden gezet. De zender stapelt die paketjes op een draaggolf, soms wel in stapels van 10000.De ontvanger zoekt dat allemaal weer uit