Geen van beide, er komen neutronen bij vrij en twee betrekkelijk willekeurige stukken van de kern worden door de elektrische kracht met enorme snelheid uit elkaar gedreven. De brokstukken zijn weer nieuwe zeer instabiele kernen. De brokstukken produceren bijna ogenblikkelijk een of meer neutronen. Doordat ze daarna nog een neutronenoverschot hebben zijn het beta-stralers. Tijdens de splitsing wordt ook gammastraling geproduceerd.

Energieverdeling: Kinetische energie brokstukken 81%, directe neutronen 2%, gamma straling 6% , 11 procent komt later vrij door de straling die de brokstukken produceren. Samen iets van 200 miljoen elektronvolt. Een typische chemische reactie (denk aan een batterij) produceert enkele elektronvolts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alfa, Beta en Gamma. Altijd.
Die stralen hebben ieder hun eigenschappen.
In de link is het goed uitgelegd.