wordt er bij een chemische reactie altijd 2 stoffen gebruikt?

water reageert bijvoorbeeld met ijzer. zoutzuurgas + ammoniaoplossing wordt salmiak. Maar bestaan er ook chemische reacties met meerdere stoffen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Er bestaat lijkt me toch geen chemische reactie met maar 1 stof?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In principe niet, er moet dan een drievoudige botsing optreden, die komen niet voor er zijn altijd eerst twee moleculen die kortstondig een complex vormen. In de tijd dat het complex bestaat kan een volgend molecuul met het complex reageren.

De drievoudige botsing is een probleem in de hogere wiskunde, en zelfs de interactie van drie of meer lichamen is zelfs al zeer ingewikkeld. Voor de natuurkunde/chemie maakt het eigenlijk niet uit omdat ze nooit voorkomen. De uitkomst van een drievoudige botsing kan met klassieke mechanica ook niet bepaald worden.

De in het antwoord hierboven genoemde synthesereacties van glucose zijn in de realiteit stuk voor stuk kleinere stapjes waarbij enzymen de tussenliggende instabiele verbindingen lang genoeg stabiliseren zodat er tijd is voor het volgende stapje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er bestaan zeker reactie met meerdere stoffen!! Bijvoorbeeld de vorming van glucose uit koolstof, zuurstof en waterstof. Daarbij gebruik je dus 3 stoffen!! Zo kan je nog veel meer verschillende stoffen bij elkaar voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chemische reactie met één stof bestaat ook:

voorbeeld : ontbinding van waterstofperoxide in water en zuurstof volgens de onderstaande reactie:

2H2O2 ---> 2H2O + O2 (bijv. onder invloed van temperatuur of licht)

De 3 betrokken moleculen hebben totaal van elkaar verschillende eigenschappen en zijn dus verschillende stoffen. Water en zuurstof zijn dus gevormd uit de ontbinding van waterstofperoxide. Dus één stof geeft 2 nieuwe stoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt water ontbinden in twee stoffen. Waterstof en zuurstof.