Als uit 2 stoffen een nieuwe stof ontstaat of wanneer uit 1 verbinding 1,2 of meerdere nieuwe stoffen ontstaan die niet meer terug te voeren zijn op de stof waaruit zij allen zijn ontstaan. Dan mag worden gesproken van een chemische reactie. Hierbij kunnen,licht,energie-effecten optreden of nodig zijn om de reactie te laten verlopen.
Energie-effecten betekent bv verwarmen,of juist afkoelen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij een fysische reactie kunnen bestanddelen weer teruggevoerd worden op de oorspronkelijke stof waaruit zij zijn ontstaan. Bij een chemische reactie is dit niet meer mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aha. Maar wat is dan het licht effect?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er straling bv UV vrijkomt of fluorescerend licht.

Andere antwoorden (2)

Als er uit de beginstof een nieuwe stof ontstaat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Isomerisatie Reacties zijn volgens jouw geen chemische reacties?
Powergen
12 jaar geleden
Ik heb maar 2 jaar scheikunde gehad, ik kan me alleen nog herrineren dat je uit 1 of 2 stoffen een chemische reactie kon krijgen als dit een andere stof werd die niet meer terug gedraait kon worden.
Dat kun je aan verschillend aspecten zien.
Bij een thermisch dynamisch aspect komt warmte vrij (exotherme reactie)
Bij een kinetisch aspect verloopt een reactie of langzaam (roestvorming) of heel snel (explosie)
Vaak veranderen de fysische eigenschappen van de nieuw gevormde stoffen. (gasvormig, reuk, kleur)