Wat is het rendement van een kachel op bio-ethanol?

Ik heb op internet gezocht en ik lees wel zaken over hoe bio-ethanol gemaakt wordt, waar je op moet letten, etc., maar ik vind niks over de warmte die afgegeven wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Rendement wordt berekend als de warmte die afgegeven wordt door de energieleveraar ten opzichte van de uiteindelijke warmte die wordt afgeleverd. Dit betekent dat bijna alle "kachels" op bijna 100% leveren, in ieder geval (behalve wellicht houtkachels met nat hout) boven de 90 %.
De warmte die niet wordt afgeleverd komt door onverbrande resten die door een schoorsteen naar buiten worden uitgestoten. In het geval van bio-ethanol zal dit een (minieme) hoeveelheid roet zijn. In het geval van het natte hout ook een hoop stoom en daarmee veel roet.

Toegevoegd na 3 minuten:
De hoeveelheid warmte die door de schoorsteen rechtstreeks verdwijnd heb ik hiermee niet meegerekend. Wanneer er geen warmtewisselaar tussen de schoorsteen en het te verwarmen object is geplaatst, kan er een aanzienlijk aandeel aan warmte verloren gaan door uitstoten verwarmde lucht. Dit kan makkelijk 10 tot 50 % verlies geven.