Waarom slaat een golf (op zee ofzo) om?

Ik begrijp dat golven alle kanten op bewegen en de oorzaken van golven, maar waarom slaat hij om. Dat een golf net als een tsunami "omhoog" komt omdat het ondieper wordt is ook logisch, maar waarom blijft hij niet gewoon "bol" doorlopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

De onderkant van de golf ervaart weerstand met de bodem. Hierdoor blijft de onderkant achter ten opzichte van de bovenkant en rolt de golf om
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwege de zwaartekracht. Water kan uit zichzelf niet omhoog blijven zonder "wand". De druk achter een golf houdt hem hoog. Als de druk afneemt (de kracht van de golf) gaat de zwaartekracht een rol spelen. Water in een glas blijft staan, maar zonder glas zou het water naar beneden vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dus de golf wordt lager, maar waarom valt hij om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk doordat de golf niet kan blijven staan, hij omvalt. Door de kracht achter de golf wordt de val in de meegaande richting geduwd. Dus de "punt" van de golf buigt als het ware om in de richting waarop hij geduwd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou kunnen, maar ik denk dat het iets anders is. Of je bedoelt hetzelfde als wat ik denk, maar legt het voor mij onduidelijk uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, het lukt me even niet beter om wat ik in mijn hoofd heb in woorden om te zetten. Wel een interessante vraag die ik blijf volgen, ben benieuwd naar het complete antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat zelf even te denken aan een VLS van een golf met wat krachten + hun afgeleiden. Misschien keertje wat tekenen voor meer inzicht. Ik dacht dus:
Misschien omdat er een "vaste" kracht achter staat, en er aan de bovenkant een kleiner "oppervlak" is, waardoor de druk groter wordt en hier de snelheid bovenin hoger wordt dan onderin? Hierdoor krijg je dus een bepaald verloop. Dat het niet constant gebeurt komt natuurlijk door de 'adhesie' zegmaar. En misschien speelt oppervlaktespanning ook een rol. Geen vloeistofstroming expert hier aanwezig?
De snelheid van een golf hangt af van de de waterdiepte.
Daardoor haalt de watermassa komende vanuit het diepere water de voorkant van de golf in en neemt de golflengte af en de amplitude van de golf toe. Als de amplitude in verhouding tot de golflengte te hoog wordt , dan wordt de golf instabiel en stort ze in.

Aan onze kusten zijn de golven niet al te lang en hoor en loopt de bodem over het algemeen niet snel op. Daardoor zijn de golven hier aan zee niet van het Hawaitype, maar storten ze wat geleidelijker in als een massa van wit schuim, die continu van voorkant van de golf afrolt (branding).

Als het water snel ondieper wordt (rif, zandbank dan kunnen er echte brekers ontstaan met de bekende omgekrulde bovenkant. Het bovengenoemde fenomeen gaat zo snel dat de golf als het ware niet de tijd heeft om in te storten. Als de golven parallel lopen aan de zandbank dat slaan ze in één keer om, lopen ze wat schuin naar de ondiepte toe, dan kan er worden gesurft; er ontstaat een tunnel met een open einde waardoor de surfer nog kan ontsnappen.

De theorieën die er zijn over het breken van golven kunen niet alle fenomenen bij het breken van golven verklaren, zeker wat er gebeurt als de golf eenmaal is gebroken en het hele gebeuren turbulent wordt is niet verklaard.