Waarom zie je het 'begin' van rook wel?

Als rook opstijgt, zie je dat het 'witte slierten' zijn. maar als het hoger komt, wordt het niet meer zichtbaar. hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Gooi een druppel donkere vloeistof (b.v. maggi) in een emmer water en je ziet ook sliertjes. Maar als je even roert zie je er niets meer van.

Zo gaat het met rook ook, en je hoeft zelfs niet te roeren. Dat komt omdat de rook en de schone lucht zich snel vermengen. Door het blazen van de roker, een raampje dat open staat (tocht) en zelfs omdat je je beweegt. De rook krijgt dus alle kans om snel op te lossen in de lucht.

Toch kun je rook nog best lang blijven zien, als je maar genoeg sigarenrokers uitnodigt in je huis. Tegenwoordig roken we wat minder, maar vroeger kwam het wel voor dat bij een verjaardag de kamer echt "blauw" stond van de rook. ;-)

Hoe meer je rookt, of hoe meer rokers er in je kamer zijn, hoe lastiger het wordt voor de schone lucht, om dat allemaal op te nemen, en hoe langer je het blijft zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Rook bestaat uit fijne deeltjes. Wanneer deze dicht op elkaar zijn kun je ze goed waarnemen. Echter wanneer het "verwaait" zijn de deeltjes niet meer dicht genoeg op elkaar om ze te kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het op het begin heel veel is en later versprijd het zig en zie je het niet meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit toch een spellingchecker in Goeie Vraag? Hoe kan "versprijd het zig" er dan door komen?
[verspreidt het zich]