Hetzelfde als suiker in de thee, dat lost ook op maar je ziet het niet en proeft het wel.

Goud in kwik lost dus in principe hetzelfde op. Het goud blijft nog steeds aanwezig, alleen in een andere vorm.
Als je het kwik zou laten verdampen, blijft het goud weer over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
@denkbeeld: ja dat is zeker. Maar als je met je neus boven de kokende kwikdampen staat om te zien of je goud kunt zien verschijnen, zal je het waarschijnlijk niet overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een betere zin zou zijn: als je een stof toevoegt die reageert met kwik en niet met goud, zou je weer 2 nieuwe stoffen krijgen, een legering dat is gereageerd met de kwik, en vervolgens weer het goud. Het is niet makkelijk om te doen volgens mij, maar theoretisch is het mogeilijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat valt wel mee. Er zijn vele stoffen die reacties aangaan met kwik en niet met goud, zoutzuur bijvoorbeeld. Dan krijg je kwikchloride en goud.
Cryofiel
14 jaar geleden
+1 voor joopklepzeiker. Helemaal goed, inclusief het laten verdampen van het kwik om het goud terug te krijgen. Ook Pedro heeft helemaal gelijk. Overigens, Pedro, is jouw reactie niet datgene wat de goudzoekers in het amazonegebied toepassen, met veel milieuschade tot gevolg?

Andere antwoorden (3)

Dan ontstaat een z.g. kwik/goudlegering
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kwik zou enigszins vervuild raken door het er in opgeloste goud. Het blijft gewoon net als suiker of zout in water er in zitten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zeker niet vergeten dat je maar 24 Karaat goud kunt oplossen in kwik. Voorbeeld 18 karaad laat zich niet oplossen in kwik.dat noemen ze een almagaan,dat ze gebruiken om vb een bronzend beeld te vergulden.
Het bronzenbeeld word langs de chemise weg ontdaan van alle onzuiverheden,en nogmaals ontvet, dan wordt het met dat almagaan bestreken,en vervolgens verhit tot iets boven de zeshonderd graden. Het kwik verdamt en het goud blijft kleven aan de brons. dat noemen ze vuurvergulden.Maar in Belgie is het streng verboden dat te doen,om dat de verdamte kik in de atmosfeer kom,en zeer giftig is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet zo duur als je denkt,De prijs van een beeld de vergulden ligt nooit aan de prijs van goud,dat is te verwaarlozen tegenover het vele foutloze werk die er bij tenpas komt,en een fout bijvoorbeeld toevallig aanraken
en je kan het ganse proces herbeginnen! vlekken op de dorure.