Simpel gezegd de notatie:

+ en -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar, als er een min of plus boven een molecuul staat, bedoelen we daar de lading mee. Niet de polariteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Effe terug in het scheikundeboek, bartmill ;)
Bij polaire moleculen is een - en een + kant te vinden, apolaire moleculen zijn rodom neutraal.

Toegevoegd na 23 seconden:
rodom = rondom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een polaire stof bestaat uit dipoolmoleculen. Dit zijn moleculen waarvan de ene kant een beetje positief, en de andere kant een beetje negatief geladen is.
Apolaire stoffen bestaan niet uit dipoolmoleculen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Voor wie het wil weten: de polaire binding ontstaat doordat de atomen in een molecuul niet even hard aan het gemeenschappelijk elektronenpaar trekken, waardoor het elektronenpaar naar het atoom wordt getrokken, dat het hardst trekt. De kant waarnaar het elektronenpaar wordt getrokken, zal wat negatiever worden.
Dit leidt niet altijd tot een dipoolmolecuul! De ruimtelijke bouw van het molecuul kan de krachten - bij meerdere dipool-bindingen - namelijk opheffen. De dipoolbinding is eigenlijk de overgang tussen de 'zuivere' atoombinding en de ionbinding.
Daarnaast kunnen apolaire stoffen onderling mengen, maar een apolaire stof kan bijvoorbeeld niet oplossen in water (want water is polair!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter illustratie, een goed praktijkvoorbeeld waar beide aanwezig zijn: zeep

Zeep ontstaat door een het polaire natronloog met een vet of vetzuur te 'verzepen'. Er ontstaat een molecuul met een polaire kop een en grote apolaire staart. Daardoor is het in staat om een olie of vetmolecuul op te lossen. Dat gebeurt doordat het apoliare olie of vet deeltje goed bij de apolaire staart van zeep past, en als het zeep dit deeltje heeft omsingelt in zijn geheel weer polair is door de kop en zodoende goed in water (ook polair) oplost.

Zie de tekening waar de bolletjes de polaire koppen zijn en de slangetjes de grote apolaire staarten:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
polair: goed oplosbaar in water, hoge smelt- en kookpunten. Ook slecht oplosbaar met apolaire vloeistoffen, zoals alkanen (petroleum). Of een stof polair is hangt niet alleen van de EN- waarde-en af van de atomen af, maar ook van de bouw van het molecuul.