Wat kost het om 1 liter water te verwarmen ?

ik wil berekenen hoeveel het kost om mijn jacuzzi met warm water te vullen, dus ik ben nieuwsgierig wat 1 liter water eigenlijk kost om hem op te waren.

Toegevoegd na 9 minuten:
D.M.V. gas verwarming.
+ de kosten van het water erbij

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe warm wil je het hebben? En hoelang (verliezen)

Antwoorden (3)

Hier zijn een paar sites waar je het zelf kan uitrekenen,
met variabelen in je brandstof en de hoeveelheid water en de gewenste temperatuur en de gegeven temperatuur van het water uit je kraan en de prijs per kWh, die ook al niet overal hetzelfde is.
Zoek je eigen gegevens op, vul ze in en je weet het.

Ik kan er niet uit knippen/plakken, dus geef je ik de hele link:

http://www.lenntech.nl/calculatoren/energie/energie-kosten.htm

http://www.eclecticsite.be/calc/waterVerwarmen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 gram water 1 graad in temperatuur laten stijgen kost één calorie. (aldus de definitie). Dus zo kun je zelf uitrekenen hoeveel energie je nodig hebt (aangenomen dat er niets verloren gaat)

Je verwarmt met gas. De calorische waarde van gas verschilt iets per regio (vandaar ook de prijsverschillen per regio).

Maar de verwarming van je hete water vind ws in een CV ketel plaats (?). Daar verlies je ook warmte. Tijdens het transport verlies je ook nog.

En dan heb je ook nog de Jacuzi zelf. Die verliest ook warmte, zeker als het opwarmen wat langer duurt.

Het beste is om het gewoon een keer te meten adhv je gasmeter: voor en na het opwarmen van de Jacuzi eens op de meter kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een calorie is de hoeveelheid warmte nodig om 1cm³ water een graad Celsius in temperatuur te doen stijgen.
Zo ken ik het nog uit de school. Je was Celsius vergeten.
Voor de rest ben ik tevreden met je antwoord +
Als ik het mij goed herinner van mijn natuurkundelessen (lang geleden...), moet je hiervoor de volgende formule gebruiken:

Q=m x c x dT

Q = de hoeveelheid energie (Joules)
m = de massa van het water (gram)
c = warmtecoëfficiënt van de betreffende stof (joule/gram/graad)
dT = het temperatuurverschil wat je wilt overbruggen (graden Celcius)