Wat is het verschil tussen het gebruik van een schietstoel als het vliegtuig nog op de grond staat tov wanneer het toestel in de lucht is?

Deze vraag kwam in me op na het lezen van het volgende bericht op nu.nl

"Een stuntvlieger van het Britse team Red Arrows is dinsdag omgekomen door een incident met een schietstoel.
Hij werd vanuit zijn stoel gelanceerd terwijl het toestel nog op de grond stond, aldus het ministerie van Defensie dinsdag."

http://www.nu.nl/buitenland/2663013/britse-stuntpiloot-dood-schietstoel.html

Ik vraag me dan af wat het verschil is?
Zou de ingebouwde parachute niet tijdig genoeg openen, waardoor de piloot te hard op de grond landt of zijn er andere redenen waardoor het gebruik van een schietstoel in een aan de grond staand toestel gevaarlijk is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het eerste, dat hij niet hoog genoeg komt..,
Cryofiel
12 jaar geleden
Ligt er natuurlijk ook aan of de cockpit is afgeworpen (ik bedoel de "koepel" die het "dak" van de cockpit vormt. In de lucht wordt die in geval van nood omhooggedrukt. De luchtstroom zorgt ervoor dat dat cockpitdak vanzelf naar achteren verdwijnt. Bij stilstand is er natuurlijk geen luchtstroom. Het cockpitdak komt dan enkele centimeters omhoog, valt dan terug op zijn plaats, en daarna gaat de schietstoel omhoog - niet bepaald bevorderlijk voor het welbevinden van de piloot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, dat is uiteraard ook een verschil, dank, daar had ik nog niet aan gedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me meer domme pech. Schietstoelen zijn ontworpen om vanaf grond niveau de stoel ver genoeg omhoog te schieten om de parachute veilig te gebruiken juist met het oog op problemen bij start en landing. Als het toestel stilstaat zou het dak idd het probleem kunnen zijn maar ik dacht altijd dat daar ook een forse kracht achter zat.

Het beste antwoord

nee niet helemaal, de schietstoel heeft zelfs een soort van raketmotor (!) dat het in staat moet stellen dat als hij aan de grond staat genoeg omhoog wordt geschoten om alsnog een landing met parachute mogelijk te maken.

Uit het artikel kan ik het niet opmaken, maar dit duidt op een materiaal probleem: of zijn schietstoel werkte niet, of de "canape" (glazen koepel) werd niet weggeschoten, tja en dan krijg je koppijn,... of nog iets anders aan technisch gebrek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral de link vond ik nuttig.

Andere antwoorden (3)

Ik denk inderdaad dat je het antwoord zelf al gevonden hebt.
Als je de schietstoel gebruikt als het toestel nog op de grond staat ga je maar een x aantal meters de hoogte in en dat is niet hoog genoeg/de parachute heeft dan niet genoeg tijd om zich te openen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bovendien, denk ik, heb je eerst een beweging naar boven, waardoor de neerwaardse snelheid niet groot genoeg is voor de parachute om zich te openen

http://aeropedia.info/web/content.php?article.1001478
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is ook het cockpitdak niet ontsloten. zodat het totale mechanisme weigerde en dat met fatale afloop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk is de top van zijn vliegtuig niet ontgrendeld tijdens te eject-procedure, en daardoor geplet/gesmakt tegen de binnenkant van het vliegtuig. Als hij hierdoor niet op slag dood was (wat heel goed mogelijk is, je bent goed beschermt in zo'n stoel) is hij door de uitlaatgassen van de ejector-raket gestikt of verbrand.