Hoe vervalt C-14? (deel 2)

De4ze vraag in reactie op de vraag hoe C-14 vervalt:
Als C-14 vervalt tot N-14 + een elektron, dan klopt dat volgens mij niet. (p6;e6;n8) --> (p7;e7;n7) + (p0;e1;n0)
Met het gegeven dat een neutron in een proton en een elektron kan veranderen, is de vergelijking zonder het extra elektron al kloppend. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

hier bedoelen ze mee dat de elektron los schiet van de koolstof dat is de ioniserende straling

Toegevoegd na 1 minuut:
en ja dan klopt die niet want dan staan er 2 elektronen te veel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het elektron komt niet uit de schil maar uit de kern. Een neutron vervalt dan tot een proton door een elektron uit te zenden.
Je massagetal blijft hetzelfde, alleen de verhouding tussen het aantal protonen en neutronen in de kern is dan anders. De elektronen in de elektronen schil hebben daar verder niet veel mee te maken. Radioactief verval gaat om processen in de kern.