Ik gok dat vloeibaar zout opgelost in water is en water geleid stroom :p weet niet of dit klopt hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je ook figuurlijk ergens niets aan hebben? Maar over je antwoord:
1. Water geleidt geen stroom.
2. Vloeibaar zout, is vloeibaar zout. Niet vloeibaar zout in water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurkunde is goed om in 'eigenschappen' te leren denken. Dat komt vervolgens werkelijk overal van pas.
Dat is nou net een leuke vraag voor huiswerk!
Keukenzout in droge vorm geleidt geen stroom. Water dat 100% puur is (zonder verontreinigingen als mineralen e.d) is ook een slechte geleider.
Als je NaCl in het water gooit lost dat op, onder vorming van natrium- en chloorionen. Dat zijn geladen deeltjes doe elektronen kunnen 'doorgeven' en dus stroom kunnen geleiden.
Dat oplossen ziet er zo uit: (nou ja, ruwweg)
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is oplossen in water, niet het vloeibaar worden van zout.
escape
12 jaar geleden
Ah, dat bedoelde hij niet, maar als je keukenzout verhit boven de 800 graden C. dan smelt het en gaat het ook geleiden om soortgelijke redenen als hierboven vermeld, omdat de ionische bindingen worden verbroken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Inderdaad - volgens mij bedoelt de vraagsteller *vloeibaar* zout, en niet *opgelost* zout.
escape
12 jaar geleden
En ik denk dat ie opgelost zout bedoelde, maar dat is een gok :)
In het practicum kun je makkelijk de geleidende eigenschappen van een zoutoplossing onderzoeken. Van vloeibaar zout is dat een heel gedoe...
Cryofiel
12 jaar geleden
Heb je gelijk in - maar waar haal je dat praktikum vandaan? Ik heb zelf op de middelbare school wel zulke vragen moeten beantwoorden (waarom zouten geleidend zijn in vloeibare vorm, maar niet in vaste vorm). Niet door een praktikum te doen - daarmee beantwoord je alleen de vraag *of* het zo is, niet *waarom* het zo is. Wel door, uitgaande van kennis van elektrische geleiding en van de opbouw van zouten, de vraag te beantwoorden door diverse losse stukken kennis te combineren tot een antwoord.
escape
12 jaar geleden
En jij hebt ook gelijk. Gelukkig is het antwoord ongeveer gelijk. Misschien kan de vraagsteller nog uitsluitsel bieden...
In vloeibare toestand valt zout uiteen in natrium en chloride ionen die wel geleiden, in vast toestand heb je de verbinding en deze bestaat niet uit losse ionen en dus ook geen geleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
EGV (elektrisch geleidend vermogen) is er pas als het aan 2 dingen voldoet

1. deeltjes moeten geladen zijn
2. deeltjes moeten vrij beweeglijk zijn.

Deze factoren moeten allebei tegelijkertijd plaatsvinden.

een zout bestaat uit geladen deeltjes (ionen) alleen in de vaste vorm zitten ze in een ionrooster en dus zijn ze niet vrij beweeglijk en dus geen EGV. Als een zout gesmolten is dan heb je te maken met geladen deeltjes en ze zijn vrij beweeglijk dus wel EGV